Interesul pentru cultură a scăzut. Oamenii nu mai merg la muzee, expoziții ori spectacole. Ce preferă în schimb
Your browser doesn't support HTML5 video.
Activitățile culturale se orientează către mediul online, potrivit Barometrului de consum cultural, lansat de Institutul Național pentru Cercetare Culturală.
Sectorul cultural a fost unul dintre cele mai afectate de pandemie.
Oamenii și-au reluat obiceiurile de a pariticipa la activități culturale, însă nu au ajuns la nivelul atins înaintea masurilor restrictive.
Barometrul indică o scădere a numărului de vizitatori de la muzee, expoziții și galerii de artă la 30% în 2022, față de 38% în anul 2019.
Și participarea la spectacole de teatru a scăzut. Doar 20% dintre cei chestionați au declarat că merg la teatru, față de 29%.
Pe de altă parte, a crescut vizionarea de filme sau programe TV pe platforme dedicate, la 51% față de 37% în 2019, iar utilizarea internetului a urcat la 85%, cu 15 procente mai mult decât în urmă cu 4 ani.
Totodată, a crescut utilizarea rețelelor de socializare, consumul de muzică sau vizionarea de programe TV.
Pe de altă parte, barometrul indică o participare ridicată la festivaluri, îndeosebi cele de muzică. 15% dintre participanții la studiu declară că merg la un festival de muzică cel puțin o dată pe an, însă la festivaluri de teatru sau film, procentele sunt de 6 sau 4%.
Dincolo de contextul pandemic, scăderile înregistrate la nivelul consumului cultural se explică și prin nivelul educației sau al venitului. În general, cei care participă la activități culturale au venituri de peste 2.500 lei.
Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER: „Este vorba de nivelul de educație a publicului. Este vorba de ceea ce venim ca ofertă culturală, cred că discrepanța este mai mare între rural și urban și aici datoria noastră este de a genera proiecte invers puțin. Să plecam din zona orașelor către spațiile care au un acces limitat la cultura.”
Totuși, experții spun că domeniul cultural poate reveni la nivelul atins înaintea pandemiei.
Carmen Croitoru, director INCFC: „Suntem aproape de finalul lui 2023 și noi avem colectate datele, vor fi creșteri substanțiale, sper să ajungem să echivalăm momentul 2019 care a fost pentru România un moment bun de consum, ne ridicasem și noi la nivele aproape comparabile cu restul Europei. Dar există o îngrijorare din pricina reducerilor financiare, din măsurile de economie pe care guvernul le impune, o să vedem ce se va întâmpla și cum vor acționa aceste bariere.”
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de IRES, în perioada septembrie - octombrie 2022, pe un eşantion reprezentativ naţional.