Problema gândacilor care împiedică construcția autostrăzii Pitești-Sibiu, rezolvată cu feromoni

×
Codul embed a fost copiat

Autorităţile române par să fi găsit o soluţie la problema gândacului ce se pune în calea finanţării cu bani europeni a autostrăzii Pitești-Sibiu.

Specia de gândac, numit ''croitor al stejarului'', care trebuie protejată, ar putea fi mutată din calea autostrăzii cu ajutorul feromonilor. Substanţa, similară hormonilor, va atrage gândacii spre zone din afara traseului autostrăzii. Soluţia ar fi fost aplicată cu succes şi în Germania.

Autorităţile române iau în calcul folosirea de feromoni, substanţe similare hormonilor, pentru a atrage şi dirija gândacii în zone din afară traseului autostrăzii Pitesti-Sibiu. Insecta care dă bătăi de cap autorităţilor se numeşte "morimus funereus", iar la noi este cunoscută sub numele de "gândacul croitor al stejarului".

Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene: ''Exemplul acela de soluţie era cu feromonul care ajută la relocarea speciei de gândaci. Dar, după ce li s-a creat habitatul natural, să nu uităm că sunt țări precum Germania, de exemplu, în care nişte proiecte de infrastructură au avut aceleaşi probleme, am zis de hamster, de gândac.''

Cei de la Asociaţia pentru Conservarea Diverstății Biologice explică ce efect au feromonii asupra gândacilor.

Citește și
politie
Accident în lanț pe o autostradă din Rusia. 25 de mașini au fost implicate. VIDEO
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Bekka Brodie: "România are un număr mare de specii de gândaci croitori. În cea mai mare parte, insectele comunică prin feromoni încercând să atragă invidivizi de sex opus. Am pus aceşti feromoni, aceste chimicale, în copaci - gândacii croitori vor fi atraşi de către feromoni la diverse momente ale zilei."

Melania Stan, director adjunct Muzeul Antipa: "Când se înmulţesc, femela elaborează nişte feromoni care sunt percepuți de mascul şi are loc împerecherea. Ei trebuie să fabrice astfel de feromoni ca să îi atragă în zonele respective. Să-i facă să creadă că se pot înmulţi acolo.''

Vietatea a trezit îngrijorări la Bruxelles, pentru că proiectul şoselei de mare viteză Pitești-Sibiu nu prevede măsuri clare pentru protejarea ei, deşi este una vulnerabilă, cu un rol esenţial în biodiversitate. Aşa că europenii ne-au cerut explicaţii. Fără măsuri de protejare a speciei, finanţarea europeană pentru autostradă ar fi în pericol.

Marcel Boloș: "Avem 1.000 de pagini redactate. Sperăm să încheiem cu succes acest dosar. Șoseaua Pitești-Sibiu va trece prin 11 arii protejate."

Guvernul mai are dispoziţie o lună până să dea un răspuns Comisiei Europene cu măsurile pentru protejarea plantelor şi animalelor aflate pe traseul autostrăzii Pitesti-Sibiu. Şoseaua rapidă ar putea costa 3 miliarde de euro, iar 85% din bani ar putea veni din fonduri europene, dacă răspunsul Bucureştiului este unul convingător pentru specialiştii de la Bruxelles.

În Germania, explica de curând comisarul european pentru transporturi Adina Vălean, la reabilitarea gării din Stuttgart, au fost descoperiţi în copaci care trebuiau tăiaţi, gândaci similari cu cei de pe traseul autostrăzii Piteşti -Sibiu. Proiectul a fost oprit până la relocarea insectelor.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Soluția inedită de salvare a gândacului care ar putea opri construcția autostrăzii București-Pitești
Soluția inedită de salvare a gândacului care ar putea opri construcția autostrăzii București-Pitești

România a propus Comisiei Europene mutarea speciei de gândac Morimus Funereus de pe traseul viitoarei autostrăzi Piteşti-Sibiu cu ajutorul feromonilor, metodă folosită cu succes şi în alte ţări care au întâmpinat probleme similare, a declarat, miercuri, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, scrie Agerpres.

Accident în lanț pe o autostradă din Rusia. 25 de mașini au fost implicate. VIDEO
Accident în lanț pe o autostradă din Rusia. 25 de mașini au fost implicate. VIDEO

Cel puțin două persoane au murit și alte 10 au fost rănite în urma unui accident în lanţ în care au fost implicate 25 de maşini, produs vineri pe o autostradă în republica Adîgheia din Caucazul de Nord.

Gândacul nu e singura creatură din cauza căreia nu avem autostrăzi. Şi funcţionarii au greşit
Gândacul nu e singura creatură din cauza căreia nu avem autostrăzi. Şi funcţionarii au greşit

„Gândacul Croitor al Stejarului", care riscă să blocheze finanțarea europeană pentru cea mai importantă autostradă din România, a ajuns și în atenția noului comisar European, pentru Transporturi.

Gândacul din cauza căruia nu mai facem autostrăzi.
Gândacul din cauza căruia nu mai facem autostrăzi. "E descompunător natural"

Gândacul croitor al stejarului, o insectă în pericol de dispariție, a ajuns subiect de dispută între Comisia Europeană și Ministerul Transporturilor.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.