Cum a luat nastere Dacia made in Romania, "o masina perfecta pentru idioti"
Intr-un editorial intitulat "Ce am invatat ca Tar Auto", publicat in editia online a Wall Street Journal, fostul sef al spionajului romanesc, Mihai Pacepa, dezvaluie cum a luat nastere primul model Dacia.
Alegeri 2024
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
15:04
Traian Băsescu: ”Susțin Forța Dreptei în folosul doamnei Lasconi. Pe Geoană, dacă îl zdruncin puțin, își pierde busola!”
afiliat Bucurestiului", isi incepe povestea Mihai Pacepa, care era in acel moment seful programului roman de spionaj industrial.
Cum a inceput colaborarea intre Renault si Dacia? "Ceausescu m-a desemnat pe mine sa mediez cumpararea unei licente minime pentru o masina de mici dimensiuni, de la un producator auto important din Vest, iar apoi urma sa furam tot ce mai era nevoie pentru a incepe constructia primei masini romanesti", sustine Pacepa. Ceausescu ar fi ales Renault, pentru ca era detinuta de guvernul francez, iar companiile private erau privite cu neincredere de toti conducatorii tarilor din fostul bloc sovietic.
"Asa ne-am trezit cu o licenta pentru invechitul Renault 12, a carui productie urma sa fie oprita in Franta. Era cea mai ieftina varianta", explica fostul sef al spionajului romanesc."E suficient de buna pentru idioti", si-a motivat Ceausescu alegerea, dupa care a botezat masina cu numele 'Dacia', pentru a comemora istoria de 2.000 de ani a Romaniei", continua dezvaluirile Mihai Pacepa. Potrivit acestuia, in momentul in care Ceausescu a vazut prima masina Dacia fabricata in Romania, a exclamat: "Prea luxoasa pentru idioti!". Imediat, s-a renuntat la radio, oglinda laterala din dreapta si la incalzirea scaunelor din spate. Asa s-a ajuns, potrivit lui Pacepa, "la un model cu mai putine dotari ca Renault 12, care oricum nu avea prea multe dotari".
Dupa ce si "alte luxuri inutile" au fost eliminate de catre birocrati, Ceausescu s-a declarat multumit de varianta finala: "Perfecta pentru idioti!". Pacepa povesteste ca masina a avut totusi succes in randul romanilor, pentru ca acestia nu mai detinusera un alt autoturism anterior. Pentru piata vestica, Dacia era insa un cosmar.
Fiindca Ceausescu voia sa vada masini de productie romaneasca in toate tarile lumii, lui Pacepa i s-ar fi cerut sa mai cumpere o licenta auto de la o companie vestica, pentru a concepe o masina destinata exportului. "Numele noii masini a fost Oltcit, o combinatie intre 'Oltenia" - provincia de unde Ceausescu era originar si 'Citroen', care detinea 49% dintre actiuni", isi reaminteste Mihai Pacepa.
"General-locotenetul Pacepa este ofiterul din fostul bloc sovietic cu cel mai inalt grad, care a primit azil politic in Statele Unite si autorul cartii de memorii 'Orizonturi rosii'", precizeaza Wall Street Journal.
Ion Mihai Pacepa a jucat "un rol exceptional in demascarea naturii criminale a regiumului si a Securitatii", se arata in raportul Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania, si "a contribuit la degradarea dramatica a imaginii lui Ceausescu".
Fost sef adjunct al Departamentului de Informatii Externe si consilier personal al presedintelui Nicolae Ceausescu, general-locotentului Mihai Pacepa a primit doua condamnari la moarte din partea regimului comunist, pentru crima de inalta tradare, dupa ce a primit azil politic in Statele Unite. Pe capul sau a fost pus un premiu de 2 milioane de dolari, iar in anii '80, Securitatea i-ar fi oferit 1 milion de dolari teroristului Carlos "Sacalul" 1 milion de dolari pentru a-l omori pe general pe teritoriul SUA.