Clădiri monument din România, ajunse în ruină. Fabrica de bere Rahova, distrusă de nepăsare

×
Codul embed a fost copiat

Clădirile monument aflate în litigiu se degradează de la o zi la alta, pentru că nimeni nu dă un leu pentru reparația lor. 

Deși sunt protejate prin lege, atât proprietarii cât și statul se ascund în spatele proceselor de retrocedare, care se întind pe zeci de ani.

Și se ajunge astfel ca vechile bijuterii interbelice să nu mai valoreze nimic.

”Inspectorul Pro” vă prezintă cazul fabricii de bere Rahova, care a devenit o ruină din cauza nepăsării.

Citește și
Service auto
Inspectorul PRO: City Insurance încearcă să evite falimentul, cu zeci de mii de dosare de daună RCA neplătite. Măsurile ASF
Momentul în care judecătoarea Ancuţa Popoviciu îl strigă pe Sebastian, ucis la 2 Mai de Vlad Pascu: „A decedat o victimă? Vă rog să nu vorbiți” | AUDIO

Clădirile fostei fabrici de bere Rahova din București stau să se prăbușească! Asta s-a ales din acest monument istoric, construit în perioada interbelică de familia Bragadiru! Fostul ansamblu industrial, aflat în vecinătatea Palatului Parlamentului, se întinde pe aproape șapte hectare.

Fabrica moșierului Bragadiru ajunsese să producă 55.000 de hectolitri de bere pe an! Potrivit scrierilor de la acea vreme, nu exista adult care să nu consume o halbă pe săptămână! După război, a fost naționalizată de comuniști, iar numele berii s-a schimbat din Bragadiru în Rahova. În 1998 a fost privatizată, iar proprietarul a lăsat-o în paragină.

În paralel, unul dintre moștenitorii familiei Bragadiru a declanșat în instanță procedura de recuperare a proprietății. Au trecut de atunci 20 de ani, timp în care nimeni nu a mișcat un deget ca să salveze monumentul. Nici proprietarul și nici Ministerul Culturii, care este garantul salvării clădirilor de patrimoniu.

Ilie Ungă, director Direcția Control a Poliției Locale PMB: ”Legea atât ne permite nouă, ca poliție locală. În două rânduri am sancționat cu amendă maximă de 8.000 de lei.”

Astăzi, din ruină cad bucăți de geamuri și cărămizi. Ultimul incident a avut loc în iarna lui 2017, când o parte din acoperiș s-a desprins și a fost la un pas să cadă peste trecători.

Potrivit datelor de la Registrul Cometului, firma Rahova Halls - American Mall SRL este cea care deține fosta fabrică de bere. Societatea este administrată de familia omului de afaceri Eric Bartha, cetățean elvețian de origine română.

Acum zece ani, omul de afaceri a cumpărat și Palatul Ghica, un monument istoric situat pe Calea Victoriei, pe care l-a făcut apoi centru de festivități.

Am solicitat un punct de vedere de la Primăria Capitalei. Am aflat că propietarul a depus, în 2006, un Plan Urbanistic Zonal pentru ,,reamenajarea și refunctionalizarea ansamblului din Calea Rahovei 157”, proiect respins de municipalitate. Potrivit PMB, în 2008 proprietarul a recurs la o firma de construcții ca să dărâme o parte din clădirile de patrimoniu, ceea ce a fost considerat ilegal.

Mallul nu s-a mai făcut! Ștefan Bilici, directorul Institutului Național al Patrimoniului, ne-a confirmat că nimeni nu are voie să modifice arhitectura acestui monument istoric. Și ne dă exemplul austriecilor, care au reușit să transforme într-un mod unic o clădire industrială!

Imediat după demolarea din 2008, Primăria Capitalei a sesizat Parchetul. Inspectorul PRO a aflat că, după șase ani de cercetări, procurorii nu au găsit niciun vinovat și s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală.

Roxana Wring, membru al ONG-ului Europa Nostra, susține că Ministerul Culturii ar putea să-i exproprieze sau să-i oblige să conserve monumentele: ”Statul nu-și face treaba, ar trebui să aibă o fișă în care să se consemneze starea monumentului și această fișă nu există la cea mai mare parte dintre ele”.

În toată țara, peste 4.000 de monumente istorice au fost lăsate în paragină, această chestiune devenind o practică, pentru că terenurile sunt adesea vizate de dezvoltatorii imobiliari. Un exemplu este Moara lui Assan, prima moară cu abur din România, situată în zona Obor din Capitală, dar și Furnalul de la Reșița, fabrica de oțet de la Margina sau fabrică de țigarete de la Iași.

Secretarul de stat Liviu Brătescu recunoaște că Ministerul Culturii nu are nici măcar o evidență clară a monumentelor asupra cărora ar putea să intervină: ”Nu avem din păcate o statistică. Lucrăm la realizarea unui asemenea document. Nu a existat un asemenea interes!”

Articol recomandat de sport.ro
Caroline Wozniacki, făcută praf de fanii tenisului! Nu au uitat de conflictul cu Halep
Caroline Wozniacki, făcută praf de fanii tenisului! Nu au uitat de conflictul cu Halep
Citește și...
Inspectorul PRO. Sulina, colțul de rai uitat în cel mai estic punct al UE. Nu există nici măcar dotări minime
Inspectorul PRO. Sulina, colțul de rai uitat în cel mai estic punct al UE. Nu există nici măcar dotări minime

Unul dintre simbolurile Deltei, Sulina, rămâne un tărâm iubit de natură, dar uitat de autorități. Declarat obiectiv de interes național, orașul nu are spital, străzi asfaltate și port pentru ambarcațiuni.

Inspectorul PRO: City Insurance încearcă să evite falimentul, cu zeci de mii de dosare de daună RCA neplătite. Măsurile ASF
Inspectorul PRO: City Insurance încearcă să evite falimentul, cu zeci de mii de dosare de daună RCA neplătite. Măsurile ASF

Cea mai mare societate de polițe RCA din România are probleme financiare. Șoferii au ajuns să aștepte și câteva luni ca să-și primească despăgubirile din dosarele de daună.

Dezastru în trenurile CFR. Oamenii călătoresc în condiții inumane, fără aer condiționat și în mizerie
Dezastru în trenurile CFR. Oamenii călătoresc în condiții inumane, fără aer condiționat și în mizerie

De când a venit arșița, călătoriile cu trenurile fără aer condiționat au devenit un chin. În multe rânduri, oamenii au reclamat căldura insuportabilă din vagoane și mizeria de la grupurile sanitare.

Delta Dunării s-a umplut de iahturi care gonesc cu viteză pe canalele înguste și pun în pericol ecosistemul
Delta Dunării s-a umplut de iahturi care gonesc cu viteză pe canalele înguste și pun în pericol ecosistemul

Românii îşi cumpără din ce în ce mai multe ambarcaţiuni cu motoare puternice şi învaţă să le conducă în doar două zile cât durează cursurile de obţinere a permisului.

Lanțul de erori care a condus la prăbuşirea casetei de colectare al apelor uzate din Capitală
Lanțul de erori care a condus la prăbuşirea casetei de colectare al apelor uzate din Capitală

Un lanţ întreg de erori a condus la prăbuşirea casetei de colectare al apelor uzate care deserveşte jumătate din Capitală. Ani de zile, nicio autoritate n-a observat că un munte de moloz creşte peste plafonul canalizării, care inevitabil s-a rupt.

Recomandări
Șeful NATO: Actele de spionaj ale Rusiei nu ne vor descuraja să susţinem Ucraina, ne coordonăm răspunsul
Șeful NATO: Actele de spionaj ale Rusiei nu ne vor descuraja să susţinem Ucraina, ne coordonăm răspunsul

Secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a calificat vineri drept inacceptabile presupusele activităţi de spionaj rusesc descoperite recent în Germania şi Marea Britanie şi a avertizat că aliaţii îşi coordonează foarte atent reacţia scrie AFP.

Localnicii din Slănic au atras atenția asupra unui fenomen neobișnuit în ianuarie. Craterul din centrul orașului s-a adâncit
Localnicii din Slănic au atras atenția asupra unui fenomen neobișnuit în ianuarie. Craterul din centrul orașului s-a adâncit

Craterul din centrul orașului Slănic Prahova s-a adâncit peste noapte cu 20 de centimetri. Deja 42 de oameni au fost evacuați din locuințe. Două familii care n-au avut unde să se ducă sunt găzduite temporar în pensiuni din zonă.

Rusia loveşte reţeaua feroviară din Ucraina pentru a paraliza transporturile militare, inclusiv ajutorul militar occidental
Rusia loveşte reţeaua feroviară din Ucraina pentru a paraliza transporturile militare, inclusiv ajutorul militar occidental

Rusia bombardează reţeaua feroviară a Ucrainei pentru a "paraliza" aprovizionările militare, inclusiv ajutorul militar occidental, Moscova pregătind o nouă ofensivă, a declarat vineri un responsabil de securitate ucrainean, citat de AFP.