General, despre avionul misterios care a intrat în România: „Exista riscul ca pilotul panicat să piardă controlul”

×
Codul embed a fost copiat

Grav incident de securitate pe cerul NATO. O aeronavă neidentificată de mici dimensiuni a intrat miercuri seară fără autorizare în spațiul aerian al României.

Avionul, la bordul căruia se aflau două persoane, decolase din Ungaria fără plan de zbor aprobat și fără dispozitivele de recunoaștere activate. Aeronava suspectă a fost interceptată și escortată pe rând de avioane de luptă din Ungaria și din România, dar a ignorat toate apelurile de identificare lansate de acestea. A aterizat în cele din urmă în Bulgaria, unde autoritățile locale au găsit ulterior avionul, dar nu și pe ocupanții acestuia.

„Exista riscul ca pilotul panicat să piardă controlul aeronavei și să se prăbușească peste o localitate sau peste un obiectiv. Exista un risc ținând cont că acea aeronavă era pilotată de un om sau de piloți care nu aveau legătură cu solul”, a explicat pentru Știrile PROTV General (r) Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al Armatei și fost pilot MIG 21 LANCER.

„Singura soluție pentru avionul interceptor era să intre în formație cu avionul interceptat și să facă un viraj în lateral pentru a-i indica avionului interceptat să aterizeze. Din câte am înțeles s-au făcut aceste manevre, avionul și-a continuat zborul, iar conform regulilor aviației civile, piloții interceptori pot doar să supravegheze ca avionul să zboare în continuare fără să se abată de la traiectul pe care îl avea. Dacă ar fi existat un indiciu că acel avion are intenții ostile atunci s-ar fi cerut autorității naționale de comandă ordinul pentru intervenție”, spune General (r) Ștefan Dănilă, fost pilot MIG 21 LANCER.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

”De regulă, se interceptează, se ajunge la vedere cu un avion de viteză mai mică și se păstrează în raza vizuală, se execută un fel de orbită adică de patrulare prin rotirea avioanelor în jurul celui interceptat. Oricând exista un risc. Exista riscul ca pilotul panicat să piardă controlul aeronavei și să se prăbușească peste o localitate sau peste un obiectiv. Exista un risc ținând cont că acea aeronavă era pilotată de un om sau de piloți care nu aveau legătură cu solul”, a mai spus Dănilă.

”Nu trebuie să pună în pericol nici avionul, nici pilotul. Nu trebuie să-i creeze panică acelui pilot. Trebuie doar în măsura în care poate să-l convingă să vină la aterizare în siguranță atunci va face lucrul ăsta. Dacă pilotul civil este în stres, este în panică, nu are sens să periclitezi acest zbor pentru că el la un moment dat va ateriza. Nu a fost necesar ca ministrul să dea ordinul pentru executarea focului întrucât avionul nu a avut intenții ostile”, a mai spus General (r) Ștefan Dănilă.

Explicațiile oferite de Ministerul Apărării privind avionul neidentificat

Ministerul Apărării a anunţat, miercuri seară, că o aeronavă bimotor de mici dimensiuni, la bordul căreia se aflau două persoane, a survolat la joasă înălţime spaţiul aerian al Ungariei, României, Serbiei şi Bulgariei. Aeronava nu a manifestat un comportament ostil sau periculos, dar nici nu a răspuns interogărilor radio şi nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare interceptoare. Aeronava a fost interceptată iniţial în spaţiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forţelor Aeriene Ungare. Ulterior, aeronava a fost însoţită de aeronave militare americane, române şi bulgare.

”O aeronavă bimotor de mici dimensiuni, tip Beechcraft, la bordul căreia se aflau două persoane, a survolat la joasă înălţime spaţiul aerian al Ungariei, României, Serbiei şi Bulgariei, în seara zilei de 8 iunie. Precizăm că aeronava în discuţie, care a evoluat în spaţiul aerian al României pe traiectul Oradea – Caransebeş - Drobeta Turnu Severin, nu a manifestat un comportament ostil sau periculos. În niciun moment, pilotul aeronavei nu a răspuns interogărilor radio şi nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare interceptoare, potrivit normelor internaţionale”, a transmis, miercuri seară, MInisterul Apărării.

Potrivit sursei citate, din datele disponibile la acest moment, aeronava a decolat din Ungaria, din zona Debreţin, în jurul orei 17.30, fără a avea un plan de zbor aprobat şi fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder.

”Aeronava a fost interceptată în spaţiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forţelor Aeriene Ungare, de tip JAS 39 Gripen, la ora 17.38. Aeronava nu a răspuns interogărilor radio şi nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare”, a mai precizat sursa citată.

Ministerul explică, de asemenea, că, în jurul orei 17.49, aeronava a intrat în spaţiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoţită de cele două aeronave militare maghiare, în baza acordului cross-border dintre România şi Ungaria.

La ora 17.58 aeronavele maghiare s-au întors către bază, ţinta fiind preluată de două aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene ale SUA, dislocate pe Baza 86 Aeriană Feteşti, care se aflau în misiune de patrulare în spaţiul aerian al României.

”Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală şi escortare a aeronavei ţintă. La ora 18.36, aeronavele americane au solicitat aprobarea de revenire pe Baza 86 Aeriană, misiunea de poliţie aeriană fiind preluată de două aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene Române, decolate de pe aceeaşi bază aeriană”, a mai transmis MInisterul Apărării.

De asemenea, instituţia precizează că aeronavele militare române au interceptat aeronava-ţintă la ora 18.42 şi au continuat misiunea de interogare şi escortare.

”Aeronava ţintă, care a continuat să nu răspundă interogărilor radio şi semnalelor vizuale, a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute şi spaţiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta Turnu Severin şi Korbovo. În jurul orei 19.09, aeronava-ţintă a traversat în spaţiul aerian al Bulgariei. Cele două aeronave F-16 române au încheiat misiunea de poliţie aeriană şi au aterizat la Feteşti în jurul orei 19.46”, se mai arată în comunicat.

Avionul a aterizat în Bulgaria

Autorităţile bulgare investighează, la acest moment, la sol, zona ultimei poziţii cunoscute a ţintei, pentru identificarea aeronavei şi stabilirea detaliilor.

Dragomir Zakov, ministrul apărării din Bulgaria: „Nu a fost necesar să ridicăm imediat avioanele de luptă. Deplasarea avionului a fost monitorizată, securitatea aeriană a fost constant pregătită, dar în niciun moment avionul nu a reprezentat o amenințare la adresa infrastructurii militare sau la adresa civililor din Bulgaria. A fost localizat locul în care a aterizat și în acest moment Ministerul de Interne face o anchetă în legătură cu motivele pentru care spațiul aerian a fost violat.”

Avionul a aterizat pe o pistă nefolosită a Aeroportului din Tărgovişte, situat în apropiere de satul Buhovţi, între Tărgovişte şi Şumen, potrivit site-ului bulgar OFFNews, citat de site-ul Novinite. Aeronava a fost găsită abandonată, acoperită cu cartoane.

Este vorba despre un aeroport civil pe care nu au mai aterizat avioane cvile de zeci de ani, iar romi îl închiriază vara pentru a usca pe el ierburi şi flori de tei, potrivit Novinite.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită

O femeie de 36 de ani din Hunedoara a fost rănită în timp ce mergea cu mașina prin Defileul Jiului. O bucată de stâncă de câteva kilograme s-a desprins de pe versant și a căzut chiar peste parbrizul autoturismului condus de ea.  

Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare
Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare

Sfârșit tragic pentru un tânăr fotbalist din Slatina. Băiatul era cu skijet-ul pe râul Olt, însă, la un moment dat, s-a răsturnat în apă. Nu se știe dacă purta vestă de salvare. A urmat o operațiune de căutare contra-cronometru, a pompierilor.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.