Cand ar trebui sa fie gata autostrada Orastie-Sibiu. CNADNR a reziliat contractul cu constructorul italian
Autostrada care l-a costat functia si l-a dus la DNA pe directorul Companiei de Drumuri ar putrea totusi sa fie gata intr-un interval rezonabil de timp. Asta, insa, daca problemele de constructie nu se agraveaza.
UPDATE: Contractul cu compana italiana Salini-Impregilo pentru lotul Saliste-Cunta a fost reziliat. Anuntul a fost facut de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.
"Am primit analizele si expertizele, ele arata in principiu acelasi lucru: materialele de constructie nu sunt in conformitate cu caietul de sarcini, lucrarile nu sunt corespunzatoare, proiectul nu a fost respectat. Am solicitat conducerii CNADNR sa examineze solutiile. Compania a anuntat rezilierea contractului cu actualul constructor, se va demara o cerere de oferta pentru selectarea unui nou constructor care sa remedieze deficientele. Termenul este august, in septembrie practic se va putea relua traficul pe autostrada. In paralele, CNADNR va mai incepe o serie de licitatii separate: expertiza pe restul pana la 22 de kilometri, lucrarile din afara carosabilulului – amenajarea taluzului, spatiile de servici", a spus ministrul.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Dan Costescu a precizat ca vor fi executate scrisorile de garantie pentru acoperirea costurilor. Diferenta va fi obtinuta prin instanta.
Privind autostrada Lugoj-Deva, unde acelasi constructor a realizat lotul 2, de 28,6 kilometri, se va incepe expertiza. Compania italiana ar urma sa intre pentru 2 ani pe o lista neagra, a precizat ministrul.
Autostrada Orastie - Sibiu are planificata ca data de finalizare trimestrul III din 2018, iar valoarea investitiei ramase se ridica la 92,4 milioane euro, potrivit unui document al Ministerului Fondurilor Europene (MFE). Data inceperii implementarii proiectului este primul trimestru din 2016, iar data estimata de semnare a contractului de finantare este ultimul trimestru al acestui an. In trimestrul al doilea din 2016 este planificata depunerea proiectului la Autoritatea de Management.
Proiectul Autostrazii Orastie - Sibiu, parte a Retelei de Transport Trans-Europene , prevede construirea a 82,07 kilometri de sosea. Comisia Europeana a decis, in septembrie 2011, finantarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune. Autostrada a fost impartita in 4 loturi: loturile 1 si 2, avand lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului in 2013.
Loturile 3 si 4 au fost deschise traficului in 2014, dar lotul 3 (Saliste - Cunta) de aproximativ 22 de kilometri, face obiectul unei anchete penale dupa ce, pe o portiune din zona viaductului Aciliu, au aparut fisuri adanci. Ca urmare, la doar 10 luni de la inaugurare, segmentul a fost inchis in septembrie anul trecut iar CNADNR a impus constructorului Salini Impregilo, sa refaca portiunea de 200 - 300 de metri din corpul de autostrada unde au aparut degradarile, prin demolare si reconstructie in conformitate cu proiectul tehnic aprobat.
In acest caz, procurorii DNA au deschis un dosar penal, iar in urma scandalului declansat, directorul CNADRN Narcis Neaga a fost inlocuit in decembrie 2015, fiind apoi cercetat si de DNA pentru abuz in serviciu in dosarul autostrazii Sibiu - Orastie. Neaga se afla acum sub control judiciar pe cautiune.
Problemele de la tronsonul Saliste-Cunta ar putea insa se agraveze. Unul dintre consultantii Companiei de Drumuri, firma Consitrans, care a supravegheat lucrarile autostrazii, sustine ca fisurile care acum se intind pe 200 de metri se vor extinde pe 4 kilometri. Fostul consultant mai afirma ca lucrarile au fost facute de mantuiala, iar CNADNR a inchis ochii. Terasamentul urma sa fie umplut cu piatra sparta, dar nu s-a intamplat acest lucru. "Au pus pamant pentru ca veneau alegerile si s-a facut cu mare viteza, nu s-a respectat tehnologia. S-a dat in circulatie fara 8 kilometri de santuri din 20”, au declarat reprezentantii Consitrans.
Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 de Rapoarte de Neconformitate (RNC) referitoare la lucrarile executate in cadrul contractului. Printre deficientele constatate s-au numarat: neconformitatea materialelor utilizate in lucrare sau neaprobarea acestora de catre beneficiar, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor contractului si ale caietului de sarcini, nerespectarea de catre antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 (actualizata) privind calitatea in constructii si a normativelor tehnice in vigoare. Cu toate acestea, CNADNR a platit 94 la suta din totalul de 130 de milioane de euro datorati constructorului.
Sursa: Pro TV
Etichete: Sibiu, dna, autostrada, constructii, firma, dosar, consultant, orăștie, narcis neaga, fisuri, cnadnr, Saliste, Cunta,
Dată publicare:
13-01-2016 11:06