Cand ar trebui sa fie gata autostrada Orastie-Sibiu. CNADNR a reziliat contractul cu constructorul italian

Ultimul update: Sambata 16 Ianuarie 2016 07:11
Data publicarii: Miercuri 13 Ianuarie 2016 11:06
Categorie: Actualitate

Autostrada care l-a costat functia si l-a dus la DNA pe directorul Companiei de Drumuri ar putrea totusi sa fie gata intr-un interval rezonabil de timp. Asta, insa, daca problemele de constructie nu se agraveaza.

UPDATE: Contractul cu compana italiana Salini-Impregilo pentru lotul Saliste-Cunta a fost reziliat.  Anuntul a fost facut de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

"Am primit analizele si expertizele, ele arata in principiu acelasi lucru: materialele de constructie nu sunt in conformitate cu caietul de sarcini, lucrarile nu sunt corespunzatoare, proiectul nu a fost respectat. Am solicitat conducerii CNADNR sa examineze solutiile. Compania a anuntat rezilierea contractului cu actualul constructor, se va demara o cerere de oferta pentru selectarea unui nou constructor care sa remedieze deficientele. Termenul este august, in septembrie practic se va putea relua traficul pe autostrada. In paralele, CNADNR va mai incepe o serie de licitatii separate: expertiza pe restul pana la 22 de kilometri, lucrarile din afara carosabilulului – amenajarea taluzului, spatiile de servici", a spus ministrul.

Dan Costescu a precizat ca vor fi executate scrisorile de garantie pentru acoperirea costurilor. Diferenta va fi obtinuta prin instanta.

Privind autostrada Lugoj-Deva, unde acelasi constructor a realizat lotul 2, de 28,6 kilometri, se va incepe expertiza. Compania italiana ar urma sa intre pentru 2 ani pe o lista neagra, a precizat ministrul. 

Neregulile sesizate de corpul de control al Ministerului Transporturilor la autostrada Orastie-Sibiu. "Cer masuri urgente"

Autostrada Orastie - Sibiu are planificata ca data de finalizare trimestrul III din 2018, iar valoarea investitiei ramase se ridica la 92,4 milioane euro, potrivit unui document al Ministerului Fondurilor Europene (MFE). Data inceperii implementarii proiectului este primul trimestru din 2016, iar data estimata de semnare a contractului de finantare este ultimul trimestru al acestui an. In trimestrul al doilea din 2016 este planificata depunerea proiectului la Autoritatea de Management.

Proiectul Autostrazii Orastie - Sibiu, parte a Retelei de Transport Trans-Europene , prevede construirea a 82,07 kilometri de sosea. Comisia Europeana a decis, in septembrie 2011, finantarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune. Autostrada a fost impartita in 4 loturi: loturile 1 si 2, avand lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului in 2013.

Loturile 3 si 4 au fost deschise traficului in 2014, dar lotul 3 (Saliste - Cunta) de aproximativ 22 de kilometri, face obiectul unei anchete penale dupa ce, pe o portiune din zona viaductului Aciliu, au aparut fisuri adanci. Ca urmare, la doar 10 luni de la inaugurare, segmentul a fost inchis in septembrie anul trecut iar CNADNR a impus constructorului Salini Impregilo, sa refaca portiunea de 200 - 300 de metri din corpul de autostrada unde au aparut degradarile, prin demolare si reconstructie in conformitate cu proiectul tehnic aprobat.

In acest caz, procurorii DNA au deschis un dosar penal, iar in urma scandalului declansat, directorul CNADRN Narcis Neaga a fost inlocuit in decembrie 2015, fiind apoi cercetat si de DNA pentru abuz in serviciu in dosarul autostrazii Sibiu - Orastie. Neaga se afla acum sub control judiciar pe cautiune.

Problemele de la tronsonul Saliste-Cunta ar putea insa se agraveze. Unul dintre consultantii Companiei de Drumuri, firma Consitrans, care a supravegheat lucrarile autostrazii, sustine ca fisurile care acum se intind pe 200 de metri se vor extinde pe 4 kilometri. Fostul consultant mai afirma ca lucrarile au fost facute de mantuiala, iar CNADNR a inchis ochii. Terasamentul urma sa fie umplut cu piatra sparta, dar nu s-a intamplat acest lucru. "Au pus pamant pentru ca veneau alegerile si s-a facut cu mare viteza, nu s-a respectat tehnologia. S-a dat in circulatie fara 8 kilometri de santuri din 20”, au declarat reprezentantii Consitrans.

Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 de Rapoarte de Neconformitate (RNC) referitoare la lucrarile executate in cadrul contractului. Printre deficientele constatate s-au numarat: neconformitatea materialelor utilizate in lucrare sau neaprobarea acestora de catre beneficiar, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor contractului si ale caietului de sarcini, nerespectarea de catre antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 (actualizata) privind calitatea in constructii si a normativelor tehnice in vigoare. Cu toate acestea, CNADNR a platit 94 la suta din totalul de 130 de milioane de euro datorati constructorului.
 

Autostrada Orastie-Sibiu l-a dus la DNA pe fostul sef de la Drumuri. Cum ar fi incercat sa ascunda problemele de constructie

Autostrada Orastie-Sibiu l-a dus la DNA pe fostul sef de la Drumuri. Cum ar fi incercat sa ascunda problemele de constructie

Porc mistret

Jandarmii, mobilizați să păzească un porc mistreț, la Vaslui

Copiii care au băut antigel sunt în stare bună şi vor fi externaţi

O femeie a ajuns la spital, după ce a confundat sticla de agheasmă cu diluantul

Putin, despre înarmarea Rusiei: „Am avut prea multă încredere în Occident”

Medicii rezidenți au protestat în Timișoara. „Voi dați afară medicii din țară”

Comună în executare silită, după ce primarul a dat bugetul pe 3 ani pe coşuri de gunoi

Accident Dambovita

Un tractorist, care avea alcoolemie, a provocat un grav accident în Dâmbovița

Sute de credincioși s-au închinat la moaștele Sfintei Filofteia, în Alba Iulia

Groapa de gunoi de la Pata Rât s-a aprins din nou: 10 familii au fost evacuate

Accident grav la Timişoara, din cauza unui şofer de 70 de ani

SRI a transmis comunicări oficiale despre alegerile din 2009, arhiva SIPA și declarațiile lui Dragomir

Poluarea omoară mai mulți oameni decât războiul sau foametea. 11,8 % din români sunt victime