Alegeri europarlamentare 2024. Când începe campania electorală și ce obligații au televiziunile și radiourile

alegeri europarlamentare
Agerpres

Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, pentru alegerile europarlamentare din iunie va începe în data de 10 mai, la ora 0.00, şi se va încheia în data de 8 iunie, la ora 7.00, a decis CNA.

 

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a aprobat, în şedinţa de miercuri, decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

"Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe în data de 10 mai 2024, ora 0,00, şi se încheie în data de 8 iunie 2024, ora 7,00. (...) Partidele politice, alianţele politice şi alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile prevăzute de prezenta decizie", precizează documentul CNA.

Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii:

* echitate - competitorii electorali trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;

Citește și
studiu tineri
Sondaj îngrijorător: Peste 60% din tineri nu au încredere în insituțiile statului, iar 90% spun că politicenii mint
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

* echilibru - prezentarea competitorilor electorali proporţională cu importanţa evenimentelor electorale;

* imparţialitate - obligaţia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv şi echidistant.

Posturile de radio şi de televiziune private care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală până cel mai târziu în data de 21 aprilie 2024.

Tarifele unice vor fi stabilite prin negocieri și vor fi făcute publice

Competitorii electorali au la dispoziţie intervalul 22 - 28 aprilie 2024 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze.

După 29 aprilie 2024, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până la data de 7 mai 2024, posturile private de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor, precum şi tarifele unice pe unitatea de timp şi/sau pe emisiune pe care intenţionează să le practice.

Tarifele unice precizate vor fi stabilite în urma negocierilor desfăşurate cu reprezentanţii tuturor competitorilor electorali interesaţi şi vor fi făcute publice, arată decizia CNA.

Timpii de antenă oferiţi competitorilor electorali trebuie să respecte următoarea pondere:

* 4/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au membri în Parlamentul European şi care participă la alegeri, precum şi alianţelor politice sau electorale dintre acestea;

* 1/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care nu au membri în Parlamentul European care participă la alegeri, precum şi candidaţilor independenţi.

Conform CNA, radiodifuzorii publici şi privaţi pot acorda acces competitorilor electorali numai prin:

* emisiuni de promovare electorală - în care candidaţii sau reprezentanţii competitorilor electorali, precum şi candidaţii independenţi îşi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură;

* emisiuni de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor electorali, jurnaliştilor, analiştilor şi a altor invitaţi;

* spoturi electorale - în care competitorii electorali sau candidaţii, după caz, îşi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură.

Sondajele, interzise cu 48 de ore înaintea zilei alegerilor

În cadrul emisiunilor informative se pot difuza ştiri privind activităţile de campanie ale competitorilor electorali, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectă a publicului.

Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către competitorii electorali pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.

Difuzarea în direct ori înregistrată a mitingurilor sau întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de campanie ale competitorilor electorali, fără intervenţia editorială a radiodifuzorilor, este considerată emisiune de promovare electorală.

Spoturile electorale nu pot avea o durată mai mare de 60 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare sau prin conţinut, de către competitorii electorali.

Durata totală a difuzării spoturilor electorale nu poate depăşi 6 minute dintr-un interval de o oră.

Începând cu 48 de ore înainte de ziua votării şi până la închiderea urnelor se interzice prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.

Persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică.

De asemenea, persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor informaţii inexacte beneficiază de drept la rectificare.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Alegeri locale 2024. Alin Nica, fostul președinte PNL Timiş, candidează la preşedinţia CJ pe listele partidului Forţa Dreptei
Alegeri locale 2024. Alin Nica, fostul președinte PNL Timiş, candidează la preşedinţia CJ pe listele partidului Forţa Dreptei

Fostul lider al PNL Timiş şi preşedinte în funcţie al Consiliului Judeţean (CJ) Timiş, Alin Nica, şi-a anunţa candidatura pentru un nou mandat, la alegerile locale din 9 iunie 2024, din partea partidului Forţa Dreptei.

Sondaj îngrijorător: Peste 60% din tineri nu au încredere în insituțiile statului, iar 90% spun că politicenii mint
Sondaj îngrijorător: Peste 60% din tineri nu au încredere în insituțiile statului, iar 90% spun că politicenii mint

Într-un an cu patru runde de alegeri, mai bine de jumătate dintre tineri spun că vor face o schimbare la urne. Datele apar, într-un sondaj IRES, la care au participat peste 800 de persoane.  

Google va restricționa răspunsurile chatbotului Gemini despre alegerile care vor avea loc la nivel global
Google va restricționa răspunsurile chatbotului Gemini despre alegerile care vor avea loc la nivel global

Google restricționează tipurile de întrebări legate de alegeri pe care utilizatorii le pot adresa chatbotului său de inteligență artificială (AI) Gemini.

 

Calendarul organizării alegerilor europarlamentare şi locale din 9 iunie. Guvernul a decis: Marți începe perioada electorală
Calendarul organizării alegerilor europarlamentare şi locale din 9 iunie. Guvernul a decis: Marți începe perioada electorală

Marți, 12 martie, începe perioada electorală pentru alegerile din 9 iunie, când vom vota primarii și europarlamentarii. Pentru că sunt alegeri comasate, Guvernul a decis calendarul organizării lor.

Sondaj INSCOP: Peste 50% dintre români spun că votează la toate tipurile de alegeri cu acelaşi partid
Sondaj INSCOP: Peste 50% dintre români spun că votează la toate tipurile de alegeri cu acelaşi partid

Peste 50% dintre români spun că votează la toate tipurile de alegeri cu partidul pe care îl simpatizează, iar 45.5% nu votează cu acelaşi partid la toate scrutinele.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.