Clientii nemuItumiti de contractele de credit isi infiinteaza propriile Asociatii pentru protectia consumatorilor
Potrivit noului Cod Civil, daca o astfel de asociatie, cu peste 3.000 de membri, castiga un proces impotriva unei clauze abuzive, aceasta va fi automat eliminata din toate contractele similare.
Nu sunt vizate doar bancile, ci si asiguratorii, furnizorii de telefonie, utilitati si chiar Compania de drumuri.
Membrii fondatori ai unei astfel de asociatii spun ca au pornit la drum manati de experientele neplacute avute cu bancile, dar ca nu acestea sunt singurele care inseala clientul intr-un fel sau altul.
Ana-Maria Masoud, membru fondator: "Am avut surpriza neplacuta ca la 2-3 luni de la semnaraea contractului, banca sa-mi creasca dobanda de la 5,95 la 7, 45. Daca am dorit o negocierea mi s-a refuzat, daca am dorit schimbarea serviciilor am fost refuzata."
Gheorghe Piperea, avocat: "Faptul ca esti obligat sa cumperi rovinieta nu inseamna ca nu e vorba de un contract, e de fapt un tarif al unui serviciu. CNADNR nu e autoritate, e prestatorul unui serviciu si este un prestator de servicii ca oricare altul si poate sa fie dat in judecata."
Asocitia are deocamdata 600 de membri. Legislatia intrata in vigoare de la 1 octombrie spune ca daca o asociatie de protectia a consumatorilor cu cel putin 3.000 de mebri si 10 filiale judetene castiga un proces pentru o clauza abuziva, atunci clauza este eliminata automat din toate contractele acelui furnizor.
Bancile sunt primele vizate si au inceput sa ii faca pe clienti sa dea inapoi.
Pana acum au fost constitutite 3 asociatii, dar niciuna nu a ajuns inca la 3.000 de membri.
Marius Coltuc, avocat: "Credeam ca obtinem 3.000 de membri destul de repede. Oamenii au probleme, insa in momentul in care vor sa puna punctul pe i pentru infiintarea acestei asociatii, se retrag. Au procese pe rol si se tem ca ii va afecta sau asteapta rezultatul proceselor initiate de ANPC".