Bolojan face curat în curtea proprie. Mașinile nefolosite, șoferii și sucurile la suprapreț, primele tăiate la Cancelarie
Ilie Bolojan restructurează cabinetul de premier pentru a reduce cheltuielile. A descoperit mașini noi nefolosite, la Cancelarie, și băuturi cumpărate la prețuri exagerate. A decis să elimine și bugetul alocat meselor de după ședințele de guvern.
Ilie Bolojan continuă reforma administrativă și anunță o reducere cu 40% a cheltuielilor Cancelariei. Departamentul de reziliență și cel de relații internaționale vor fi desființate, iar angajații acestora pot opta pentru alte posturi echivalente din instituție. Auditul public va fi eliminat complet.
În prezent, cheltuielile cu personalul se ridică la 1,9–2 milioane lei lunar, reprezentând 23 de milioane lei dintr-un total de 48 de milioane de lei pe an.
Cea mai mare cheltuială – 12 milioane de lei pe an (adică 1 milion/lună) – merge pe flota de 30 de mașini, fără a include combustibilul, care costă 33.000 de lei lunar.
Cheltuielile de protocol bugetate erau de 3 milioane de lei, din care 2,3 milioane mergeau către RA-APPS pentru servicii de restaurant și ospătari dedicați demnitarilor. Suma lunară medie era de 300.000 lei.

Mihai Jurca, șeful Cancelariei, a atras atenția și asupra prețurilor supraevaluate: o sticlă de 0,33 l de suc costa 8,5–9 lei, în timp ce în magazine același produs costă 3,5–4 lei. Astfel de diferențe se regăsesc „la fiecare produs”.
Fiecare demnitar va primi o Dacia Duster, dar fără șofer. În ultimele 10 zile, cele 30 de autoturisme ale Cancelariei au acumulat 8.700 de kilometri, cifră considerată nejustificată pentru activitatea instituției.
Mașinile erau închiriate de RA-APPS către Cancelarie la un cost de 1.300 de lei pe zi, cu TVA inclus.
Al doilea „tun” vine tot de la RA-APPS, prin serviciile de protocol. Statul a bugetat 3 milioane de lei pe an, din care 2,3 milioane merg tot în conturile RA-APPS, pentru restaurante, ospătari și cheltuieli cu meniuri.
Doar salariile celor 8 ospătari care deservesc demnitarii costă 80.000 de lei/lună. La acestea se adaugă 300.000 de lei lunar pentru „protocole” – sume care includ de la apă, ceai și cafea, până la bufete. Doar pentru șeful Cancelariei se alocau 300-500 de lei/lună pentru aceste cheltuieli.
Personalul Cancelariei prim-ministrului, redus cu 40%
"În total, cu tot cu demnitari, vorbim de 105 posturi. Vorbim de o reducere, per total cancelarie, de 40% din personal. Acelaşi impact îl vom avea şi în zona de costuri. Sigur, costurile cele mai mari fiind cele asociate demnitarilor, unde reducerea este de 48%. Pe aparatul tehnic al Cancelariei avem o reducere de 34%. Reducerea aparatului de demnitari aduce o economie de 615.000 de lei/lună. Reducerea corpului de funcţionari aduce o economie de 250.000 de lei/lună. Cheltuielile lunare sunt undeva la 1,9 - 2 milioane lei/lună, cu personalul", a spus Jurca, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria.
Numărul consilierilor de stat va fi redus de la 16 la 11, iar numărul secretarilor de stat va fi diminuat de la 5 la 4. Aparatul consilierilor va scădea de la 42 la 14.
"Reducem consilierii de stat la un număr de 11 posturi. Secretarii de stat la 4 posturi. Aparatul demnitarilor va fi de 14. Asta înseamnă că fiecare consilier de stat sau secretar de stat va avea un consilier, nu doi. Lucru care se transferă şi în cabinetul primului ministru, care nu va mai avea 8 posturi. Va avea 5 posturi. Dar şi în cabinetul meu, care nu va avea 3 posturi, ci 2 posturi. Rămâne şeful de cabinet, secretarul general", a precizat el.
Mihai Jurca a explicat că în prezent Cancelaria prim-ministrului are în total 176 de posturi, cu un număr de 15 posturi vacante. Dintre acestea, 99 sunt posturile dedicate corpului administrativ. Diferenţa de 77 o reprezintă posturile demnitarilor publici (premierul, şeful cancelariei, consilieri de stat, secretari de stat, dar şi aparatul fiecărui demnitar).
De asemenea, va fi modificată organizarea Cancelariei. Astfel:
- Direcţia de protocol şi relaţii internaţionale (care are în prezent 27 de posturi) se transformă în serviciu şi va avea 12 posturi;
- Direcţia de comunicare (28 de posturi) se transformă în serviciu şi va avea 18 posturi;
- Direcţia de asigurare resurse, care include partea de contabilitate, buget achiziţii, resurse umane (în prezent cu 25 de posturi) va avea 22 de posturi;
- Departamentul de audit public (2 posturi, în prezent vacante) se va desfiinţa, această activitate urmând să fie asigurată de către Secretariatului general al Guvernului:
- Compartimentul juridic (2 posturi) va creşte la 4 posturi.
De asemenea va fi creat un nou departament (cu 7 posturi), care va documenta activitatea demnitarilor, oferind suport comitetelor şi consiliilor interministeriale.
Mihai Jurca a subliniat că principiile de reformă enunţate de administraţia Bolojan trebuie implementate şi la nivelul Cancelariei prim-ministrului, fiind vorba despre măsuri "obligatorii" pentru a eficientiza activitatea acesteia.