Facebook amenință cu blocarea completă a știrilor în Australia. Cum s-a ajuns aici
Facebook va bloca orice link şi orice postare care conţine ştiri ale presei australiene pentru a nu plăti, dacă autoritățile merg mai departe cu propunerea de a cere reţelelor sociale să plătească publicaţiile pentru ştirile pe care le afişează.
Australian Competition and Consumer Commission, autoritatea pentru concurenţă şi protecţie a consumatorilor din Australia, vrea să adopte o hotărâre prin care reţelele sociale să plăteacă publisherilor pentru ştirile postatea în cadrul reţelei.
Este o idee similară cu cea care s-a încercat, fără succes, să fie impusă pentru Google în Europa.
Google a mers până la blocarea în Google News a site-urilor deţinute de publicaţiile pe care ar fi trebuit să le plătească, ceea ce a generat pierderi importante pentru acestea, din cauza scăderii traficului.
După ce a jucat mai multă vreme cartea diplomaţiei, Facebook a trecut la ameninţări şi, la fel ca Google, spune că, dacă hotărârea va fi adoptată, pe reţeaua socială nu vor mai văzute postări care să conţină ştiri.
Ca şi în cazul Google în Europa, dacă Facebook merge până la blocarea ştirilor, publisherii vor ajunge într-o situaţia mai grea decât cea de până acum, pierzând traficul din Facebok şi, automat, o parte a veniturilor din reclame.
„Aceasta nu este prima, ci ultima noastră alegere. Dar este singura modalitate de a vă proteja împotriva unui rezultat care sfidează logica și va răni, nu ajuta, evoluția pe termen lung a știrilor și a sectorului media din Australia”, a declarat marți directorul general al Facebook Australia și Noua Zeelandă, Will Easton, potrivit The Guardian.
Autoritățile anunță că nu vor ceda la amenințările Facebook
Autoritățile au anunțat însă că vor merge mai departe cu modificarea legislației și nu vor răspunde la „constrângeri sau amenințări”.
Rod Sims, președintele Comisiei australiene pentru concurență și protecția consumatorilor, a declarat că amenințarea Facebook este nepotrivită și greșită.
"Proiectul își propune să se asigure că instituțiile de știri australiene, inclusiv mass-media independente, comunitare și regionale, pot obține un loc la masă pentru negocieri corecte cu Facebook și Google", a spus Sims.
Gigantul american a spus de mai multe ori că ştirile nu reprezintă o sursă financiară importantă, lăsând de îneţeles că, dacă va fi nevoit, va bloca ştirile postate în reţea.
Aceeaşi ideea au iterat-o reprezentanţii companii şi când au fost acuzaţi de proasta gestionare a ştirilor false şi manipulărilor.
În urmă cu câteva luni, Facebook şi-a lansat propriul serviciu de ştiri, prin care unii publisheri sunt plătiţi şi care este oferit gratuit utilizatorilor.
Acesta pare să reprezinte cea mai mare concesie pe care Facebook este dispus să o facă publicaţiilor.