Reforma companiilor de stat ajunge și la căile ferate. Urmează restructurări și tăieri de costuri la CFR SA și CFR Călători
CFR SA și CFR Călători au anunțat primele măsuri de eficientizare a activității lor. Cele două companii se angajează să-și reducă cheltuielile și să-și eficientizeze activitatea.
După ce premierul Ilie Bolojan și vicepremierul Dragoș Anastasiu au prezentat planul de măsuri pentru reformarea companiilor de stat și reducerea risipei cauzate de unele dintre ele, două dintre cele mai mari întreprinderi ale statului român - CFR S.A și CFR Călători - au prezentat, la rândul lor, măsurile pe care le vor lua pentru a-și eficientiza acitivitatea.
Situația companiilor de stat care operează pe piața feroviară din România este complicată. Două dintre acestea, CFR Marfă și CFR SA, numârându-se printre întreprinderile pe care Anastasiu le-a prezentat ca fiind printre cele mai mari „găuri” la bugetul de stat, cu pierderi de 320 de milioane de lei, respectiv 417 milioane de lei. Trebuie subliniat că, în acest moment, conducerea primei firme nu a prezentat un plan de eficientizare a activității și de reducere a pierderilor.
Măsuri de austeritate la CFR SA
CFR SA a anunțat că a făcut o analiză a activității sale și că a pregătit un pachet de măsuri care „vizează reducerea costurilor de întreținere a infrastructurii și adaptarea forței de muncă în mod responsabil, fără a afecta secțiile cu activitate intensă și rentabilitate economică ridicată”.
Printre măsurile anunțate de CFR SA se numără reducerea activității pentru angajații din zonele cu trafic redus sau inexistent, măsură din care ar urma să rezulte o economie de 3,25 de milioane de lei lunar. În același timp, directorii din companie ar urma să primească salarii cu 10% mai mici începând cu 1 august.
În plus, sunt pregătite și „acțiuni de restructurare, raționalizare și eficientizare, menite să consolideze echilibrul financiar” care ar urma să genereze economii anuale de 57 de milioane de lei.
Pentru a-și crește încasările de la buget, CFR SA plănuiește și să scoată la vânzare echipamentele vechi, măsură din care ar urma să colecteze aproximativ 8,7 milioane de lei până la finalul anului 2025.
Pe lângă tăierile de costuri și vânzarea trenurilor și a altor echipamente vechi, CFR SA anunță și o serie de investiții în modernizarea infrastructurii pe care o administrează.
Planul de eficientizare a activității CFR Călători
CFR Călători a anunțat un plan de redresare care include o reducere a cheltuielilor cu 130 de milioane de lei în 2025, limitarea angajărilor și „optimizarea forței de muncă prin reorientarea și recalificarea în cadrul societății precum și acoperirea funcțiilor deficitare”.
În ceea ce privește indemnizațiile, CFR Călători anunță reducerea veniturilor pentru directori cu 10%, măsură prin care este estimată o economie de 300.000 de lei. În plus, angajații companiei nu vor mai putea să cumuleze pensiile cu salariul.
De asemenea, angajații nu vor mai primi ore suplimentare, măsură care ar duce la o economie de 47 de milioane de lei.
În plus, CFR Călători plănuiește să supende trenurile neperformante, măsură care ar urma să economisească aproximativ 40 de milioane de lei din bugetul companiei.
Sporul de metrou nu va fi eliminat la Metrorex
În ciuda măsurilor anunțate de celelalte două companii din subordinea Ministerului Transporturilor, CFR SA și CFR Călători, sporul de metrou, primit inclusiv de șoferii și directorii Metrorex de la etajul 9 al sediului, nu poate fi eliminat, pentru că a fost prins în Contractul Colectiv de Muncă pentru acest an. În cel mai bun caz, ar putea fi, teoretic, scos începând din 2026.
Adunarea Generală a Acționarilor de la Metrorex a cerut, pe un ton imperativ, ca de sporul de metrou să beneficieze doar angajații care lucrează în subteran, numai că acest lucru nu se poate, cel puțin deocamdată.
Ca soluție alternativă, bugetul Metrorex pe 2025 va fi întocmit pe zero, adică, dacă tot nu pot fi tăiați banii de la sporuri, cel mai probabil se vor tăia de la întreținere și reparații.
„Pentru ducerea la îndeplnire a sarcinitor reieșite din ședinţele Guvernului, cu scopul aprobării bugetului de venituri și cheltuieli al societăţii, vă rugăm să analizaţi în cadrul Consiliutui de Administraţie, în regim de urgenţă, în cursul zilei de astăzi, 21.07.2025, modul de acordare a 'sporului de metrou' către 5.004 persoane și să ne transmiteţi o propunere de revizuire a condiţiilor de acordare a acestuia numai către personalul care îşi desfășoară activitatea în subteran.
De asemenea, vă rugăm să reanalizaţi acordarea 'sporului de condiţii nocive', care poate (fi) același cu sporul de condiţii de subteran, și a 'sporului de fidelitate', care poate fi inclus în sporul de vechime”, se arată într-o adresă trimisă Consiliului de Administrație al Metrorex de către Adunarea Generală a Acționarilor.