Turism pe serpentine si prapastii adanci. Cum arata un traseu montan in Muntenegru. GALERIE FOTO
44 de turisti, doi soferi si un ghid - cu totii romani - se aflau in autocarul care s-a prabusit intr-o rapa adanca in Muntenegru. Plecasera de numai o zi in ceea ce ar fi trebuit sa fie o minunata vacanta, cu opriri in Muntenegru si in Croatia.
Inoptasera la Belgrad, asa ca soferii nu erau obositi, dar eroarea umana nu poate fi exclusa dintre cauzele posibile ale accidentului, si nici ipoteza unei defectiuni tehnice.
Atat agentia de turism, cat si operatorul de transport isi vor trimite reprezentanti in Muntenegru, sa participe la ancheta deschisa de autoritatile locale. Autocarul a plecat din Bucuresti sambata, in zori. A innoptat la Belgrad, si dimineata a trecut granita din Serbia, spre Muntenegru.
A lasat in urma orasul Kolasin si a pornit inspre Podgorica, avand ca destinatie finala un oras de la malul marii. Era ora locala cinci dupa amiaza cand turistii traversau o zona de munte pe cat de spectaculoasa pe atat de periculoasa: cu curbe stranse, serpentine si prapastii adanci.
La iesirea dintr-un tunel, soferul a pierdut controlul volanului, iar autocarul a rupt bariera de protectie si s-a prabusit 40 de metri in gol. In cadere, autocarul a lovit stancile de pe margine, iar bucati uriase de piatra s-au pravalit peste masina.
Cauzele accidentului nu sunt cunoscute deocamdata. Totusi, unele victime au povestit ca soferul avea viteza. Iar in cea zi, in Muntenegru era extrem de cald.
Vacanta era organizata de agentia Mareea Travel, iar autocarul era operat de compania Gregory Tour. "Era un circuit de noua zile, cu trei zile de vizitare si sejur in zona Budva, in Muntenegru."
In autocar se aflau 44 de turisti, cu varste intre 40 si 50 de ani, un ghid turistic si doi soferi care "din toate punctele de vedere: atestate, licente, asigurari, erau conform legislatiei internationale. Era un transportator cu vechime. Mai fusesera pe acest traseu", conform celor spuse de directorul Mareea Travel.
Conform site-ului companiei, un asemenea sejur costa in jur de 400 de euro de persoana.
Acest drum, care margineste canionul raului Moraca, este nu doar extrem de periculos, ci si foarte circulat in aceasta perioada a anului. In 2006, un tren care circula pe linia pararelel soselei a deraiat in apropierea localitatii Bioca, nu departe de locul tragediei de ieri. 47 de oameni au murit atunci.
Iata cum arata o astfel de oferta de turism pentru Muntenegru, organizata din Romania, avand ca mijloc de transport autocarul:
Oferta se numeste "FARMECUL MARII ADRIATICE"
"ZIUA 1. BUCURESTI- BELGRAD (750 km)
Plecare din Bucuresti (ora 6:00) din parcarea de la Ateneu (Restaurant Cina), pe traseul Pitesti – Sibiu – Arad - Timisoara. Sosire si cazare la Belgrad.
ZIUA 2. BELGRAD- Canionul TARA- RIVIERA MARII ADRIATICE (420 km)
Mic dejun. Scurt tur de oras. Continuam traseul spre Podgorica. Vom strabate Marele Canion Tara cu o lungime de circa 80 km, marginit de un perete stancos ce atinge 1300 m inaltime. Este cel mai lung si adanc defileu din Europa, al doilea din lume dupa Canionul Colorado din Statele Unite si este considerat patrimoniu mondial UNESCO. Cazare in zona Budva.
ZIUA 3-4. FARMECUL MARII ADRIATICE
Mic dejun. Program liber pentru a va bucura de soare, plaja si apa incredibil de limpede a Adriaticii. Cazare si cina la acelasi hotel. Optional, croaziera in golful Boka. Se pleaca in portul Tivat pana in frumoasa statiune Herceg Novi unde apa marii este de o asemenea claritate ca te-ndeamna la inot si relaxare. Continuam croaziera catre Insula Gospa Od Skrpjela. Este o insula artificiala creata din roci si nave vechi scufundate incarcate cu pietre. Conform legendei, la fiecare intoarcere dintr-un voiaj reusit, marinarii aruncau cate o piatra in golf.
Treptat a aparut aceasta insulita. In anul 1452, pe aceasta insula a fost construita o biserica ortodoxa sarba, care a fost preluata in 1632 de biserica romanao-catolica, sub denumirea de Biserica Maicii Domnului. Modernizata in anul 1722, contine o valoroasa colectie de picturi, intre care se remarca „Moartea Fecioarei” in lungime de 10 metri, piese de argintarie si tapiserii. Croaziera se incheie in Kotor.
ZIUA 5. KOTOR- DUBROVNIK (230 km)
Dupa micul dejun, ne indreptam spre Boka Kotorska - cel mai sudic fiord din Europa. Popas in Kotor, oras ce conserva arhitectura si influenta venetiana. Urmeaza Dubrovnik, supranumit si Perla Adriaticii, al carui centru istoric si fortificatii sunt printre cele mai bine conservate in Europa: Poarta Pile, Stradun, Manastirea Franciscana, Catedrala Sf. Blasiu, Palatul Rectorului. Cazare si cina la acelasi hotel.
ZIUA 6-7. RIVIERA ADRIATICA
Mic dejun. Program liber sau excursie optionala la Cetinje, vechea capitala a tarii. Cazare si cina.
ZIUA 8. TIRANA- SKOPJE (520 km)
Dupa micul dejun, dimineata devreme plecarea spre Tirana, capitala Albaniei. In turul de oras vom vizita centrul istoric: Piata Skandenberg, Moscheea si Turnul cu Ceas. Traseul continua spre Skopje, capitala Macedoniei. Cazare in Skopje.
ZIUA 9. SKOPJE- SOFIA- RUSE- BUCURESTI (630 km)
Mic dejun. Turul orasului Skopje: Piata Macedonia, Statuia lui Alexandru Macedon, Podul de Piatra. Plecare spre Sofia. Scurt popas in Sofia pentru vizita in centrul istoric.
Plecare spre Bucuresti. Sosire seara, in functie de trafic si formalitatile vamale."
Localizarea pe Google Maps a regiunii Grlo
Accidentul s-a produs pe o sosea dintr-o regiune montana, Grlo, la 30 de kilometri nord de Podgorica, capitala Muntenegru.