Descoperire inedită făcută în timpul operațiunii de lărgire a plajei din Eforie Sud. Lucrările au fost oprite imediat
Descoperire inedită făcută în timpul operațiunii de lărgire a plajei din Eforie Sud. Scafandrii au găsit în zona numită Capul Turcului câteva resturi de lemn din structura unei corăbii, dar și bucăți de metal, cel mai probabil cupru.
Epava, estimată ca având o vechime de aproape 200 de ani, trebuie cercetată acum de scafandrii arheologi.
Fotografiile au fost obținute cu ajutorul unui robot subacvatic de compania care lucrează la extinderea plajelor. Se observă coastele de lemn ale unei ambarcațiuni și o piesă metalică. Cum fundul mării este sit arheologic, muncitorii au oprit orice lucrare în zonă.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Glicherie Caraivan, cercetător GeoEcoMar: „O chilă de lemn de la o ambarcațiune de lemn. Nu sunt amfore, nu sunt alte obiecte”.
Cosmin Brânzeanu, scafandru: „Este un corp de navă din lemn. Este foarte interesant că ce a mai rămas din ea, partea de lemn, era acoperită cu o tablă de cupru. Se văd coastele și câteva porțiuni din bordaj. Sfârșit de secol 19, după construcție, dar nu se știe exact”.
Măsurătorile inițiale arată că nava are aproximativ 20 de metri lungime și 4 metri lățime. Dacă va rămâne expusă și nu va fi acoperită cu nisip, va putea fi vizitată de scafandri mai ales că este situată la doar trei metri adâncime.
În acest moment, pe litoralul românesc, sunt 27 de epave identificate de specialiști. 15 dintre ele, aflate la cel mult 40 de metri adâncime şi o distanţă de maximum 40 de mile marine de ţărm, pot fi explorate de pasionaţii de scufundări. Epavele, multe dintre ele datând din antichitate, sunt răspândite de la Constanța până la Vama Veche.
O decizie trebuie luată rapid, atât de ingineri cât și de istorici ajutați de un arheolog acreditat. Deocamdată, autoritățile nu au făcut demersurile necesare.
Marius Statmat, managerul companiei constructoare: Neexcutarea lucrărilor din această zonă va duce la prăbușirea falezei. Dincolo de acest lucru, noi am propus Ministerului Culturii ca prin acoperirea acestei epave cu nisip să fie cercetată de pe uscat.
Reporter: Și a fost de acord?
Marius Statmat: Nu.
Extinderea plajei va continua, ocolind însă zona în care s-a făcut descoperirea.