Vasile Bănescu: BOR nu susţine interzicerea totalitară a avortului. Cel nejustificat rămâne o crimă
El a precizat acesta rămâne o opţiune inevitabil tragică pentru mamă, menţionând că încurajează “respectarea acestui drept fundamental care alimentează mergerea omenirii mai departe”.
“Spre liniştirea, pe cât este posibil, desigur, a celor tulburaţi în ultimele zile de neînţelegerile apărute în marginea temei grave a avortului şi a poziţionării raţionale faţă de aceasta, spre calmarea, fie şi temporară, a celor ce îşi dau ochii peste cap la auzul cuvintelor 'Dumnezeu', 'conştiinţă morală' şi 'pro-viaţă', vă rog să primiţi următoarele precizări referitoare la situarea Bisericii şi a spiritului creştin faţă de sacralitatea vieţii, libertate personală, alegere responsabilă şi moarte. Pentru că despre ele este vorba”, a transmis Vasile Bănescu, într-un comunicat de presă, citat de News.ro.
El afirmă că Biserica nu militează iraţional şi nerealist pentru interzicerea totalitară a avortului.
“Biserica NU militează iraţional şi nerealist pentru interzicerea totalitară a avortului, aşa cum o fac în direcţie opusă susţinătorii necondiţionaţi, imuni la argumente şi întunecaţi de furie ai acestuia, ci recomandă(!) în cel mai adecvat mod la realitatea omenească şi la Revelaţia dumnezeiască a Celui care este, printre altele, însăşi Viaţa, încurajarea aducerii pe lume a fiinţei umane, a persoanei care se zămisleşte într-o altă persoană, oferind ulterior sprijin multiplu prin instituţiile sale caritabile viitoarei mame, potenţial aflată într-o situaţie fragilă şi dificilă. A manifesta reverenţă faţă de orice formă de viaţă, a încuraja aducerea la viaţă şi nu omuciderea/ pruncuciderea, ţine de esenţa moralei religioase cu rădăcini cereşti, dar şi de cea a bioeticii seculare oneste”, a precizat Vasile Bănescu.
Bănescu: Biserica încurajează respectarea primului drept al fiinţei umaneEl a mai spus că Biserica încurajează respectarea primului drept al fiinţei umane, acela de a te naşte.
“Argumentul pro-choice legat de libertatea de a dispune conform propriei voinţe de propriul trup (valid până la un punct şi doar în registre care nu-l afectează pe un altul) se loveşte dureros de realitatea că în acel trup creşte un alt trup, perfect distinct, al unei alte persoane, asupra vieţii căreia nimeni altcineva nu are dreptul moral să decidă, doar pentru că aceasta nu se poate apăra singură. Fireşte că discuţia comportă ramificări raţionale în zona excepţiilor dramatice pe care Biserica însăşi le recunoaşte şi le acceptă (preeminenţa vieţii mamei aleasă de ea însăşi, de exemplu), dar problema în sine rămâne aceea a distincţiei limpezi, operate cu claritate, onestitate şi responsabilitate morale, între încurajarea militantă a suprimării vieţii unei persoane, fie şi țin nuceț, şi încurajarea respectării primului drept al fiinţei umane: dreptul de a te naşte”,a explicat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
Citește și Iohannis, despre dreptul la avort: ”Nu înseamnă că trebuie și noi să facem o complicație”
El a adăugat că Biserica nu poate fi decât pro-viaţă.
“Biserica nu susţine aşadar interzicerea totalitară a avortului, care rămâne o opţiune inevitabil tragică pentru mamă, ci doar încurajează firesc respectarea acestui drept fundamental care alimentează mergerea omenirii mai departe. Biserica nu poate fi niciodată anti-natalistă, ci doar pro-viaţă, ea nu poate împărtăşi ideea absurdă a 'neajunsului de a te fi născut', ci doar sprijini libertatea de a opta moral şi de a alege responsabil asumarea urmărilor unui act care angajează nu doar trupurile, ci şi sufletele. Biserica nu comite intruziuni în intimitatea adâncă a vieţii strict personale. Unii clerici care totuşi o fac, substituindu-se, în situaţii excepţionale, chiar medicului, greşesc. Biserica are însă datoria deplină de a promova responsabilitatea morală, respectarea vieţii, a dreptului fundamental de a trăi, precum şi 'cultura vieţii', dar are şi datoria de a denunţa monstruoasa 'cultură a morţii' care promovează sofistic avortul ca pe ceva subînţeles firesc şi dezirabil. Ceea ce acesta nu este pentru că 'n a t u r a l i t e r' nu poate fi”, a explicat Vasile Bănescu.
Reprezentantul BOR a menţionat că Biserica nu unelteşe o revoluţie care să instaureze morala cu forţa.
“Bineînţeles că această mărturie favorabilă vieţii şi venirii pe lume a unei persoane deja concepute, va conta cu adevărat abia atunci când cei confruntaţi cu această gravă problemă vor putea înţelege că fetusul este o fiinţă umană dotată cu identitate şi demnitate şi că, deşi nevăzut, chipul său aminteşte de porunca dumnezeiască 'Să nu ucizi!'. Pe Decalog, printre altele, nu pe malformant activism ideologic, pseudo-jurnalism egal cu zero sau studii de gen s-a clădit civilizaţia euro-atlantică însăşi. E onest să ne amintim şi că toţi cei care ne-am născut şi perorăm azi despre avort fie pro-choice, fie pro-life, am fost cândva, fără excepţie, în stare embrionară. Era cumva mai bine pentru noi, părinţii noştri sau pentru cei care contăm să nu ne fi născut? Biserica nu unelteşte, cum îşi imaginează unii sărmani distopici, o revoluţie morală care să instaureze morala cu forţa, orice act autentic & valid moral fiind exclusiv unul care se înfiripă şi creşte doar în starea de libertate şi în urma unei alegeri libere, făcute în cunoştinţă de cauză”, a menționat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
El a mai afirmat că unii oameni nu vor putea fi convinşi niciodată să renunţe la avort decât dacă vor fi capabili să înţeleagă sacralitatea pruncului din pântecele mamei.
“Fireşte, nu ne putem imagina că abolirea conştientă şi liberă a avortului ar fi posibilă în absenţa convingerii sincere că fiecare embrion uman are o intrinsecă demnitate, convingere legată, desigur, de o reală credinţă creştină care, paradoxal, ne face cu adevărat raţionali. Unii oameni nu vor putea fi niciodată convinşi să renunţe la avort decât dacă vor fi capabili să înţeleagă singuri sacralitatea pruncului din pântecele mamei. Este destul de limpede că femeile care pretind public, mai mult sau mai puţin feminist, caracterul „sacrosanct” al avortului, nu mai cred pur şi simplu că fătul pe care ajung să îl poarte în ele este în mod riguros o fiinţă omenească cu statut ontologic egal cu al lor, o fiinţă care poartă în ea 'chipul lui Dumnezeu', a mai declarat Vasile Bănescu.
Bănescu susţine că avortul nejustificat medical rămâne o crimă în ordinea morală asumată în faţa lui Dumnezeu“Avortul nejustificat medical, indiferent de ceea ce credem, rămâne o crimă în ordinea morală (ne)asumată în faţa lui Dumnezeu, aşa cum interzicerea totalitară a avortului rămâne o „crimă” în ordinea civilă şi politică, inadmisibilă la rândul ei. Miza uriaşă rămâne folosirea libertăţii cu sens, adică orientată spre Viaţă, nu spre opusul ei, nu împotriva noastră. O societate în care mentalitatea dominantă ajunge să presupună, total greşit, că trebuie să avem doar un maximum de drepturi şi nicio responsabilitate este opusul jalnic al societăţii democratice ideale în care ar trebui să avem un maximum de libertăţi şi de responsabilităţi”, a adăugat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
El a reamintit că Biserica nu are dreptul de a interzice ceva.
“Biserica are, aşadar, nu dreptul de a interzice ceva, ci doar pe acela de a converti atenţia şi voinţa oamenilor spre Viaţă şi valorile inestimabile ale acesteia. Mai are, de asemenea, datoria de a mărturisi şi arăta în mod credibil şi persuasiv că marea taină a existenţei răului poate fi desluşită şi măcar parţial înţeleasă doar din perspectiva existenţei libertăţii. Ne salvăm sau ne pierdem exclusiv ca fiinţe libere în intervalul creat mereu între chemarea lui Dumnezeu şi răspunsul liber al omului”, a mai transmis Vasile Bănescu.