Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Tot mai mulți copii au aptitudini superioare vârstei. Cum ajung mai devreme în clasa 0

Your browser doesn't support HTML5 video.

Avem tot mai mulți copii care nu au vârsta școlară și totuși sunt pregătiți de clasa pregătitoare! 96% dintre cei de 5 ani, evaluați de comisiile de specialiști, au intelectul, memoria și abilitățile fizice ale copiilor mai mari cu un an.

E drept, psihologii și învățătorii spun că aceste achiziții se datorează uneori insistenței părinților, care vor ca cei mici să scrie și să citească încă de la grădiniță.

Matei și Ștefan vor avea 5 ani și 7 luni atunci când va suna clopoțelul. Vor intra în clasa 0 și vor avea colegi cu un an... și un cap mai mari.

„-De-abia aștept să merg la școală! -Te-au obligat mami și tati? Ai discutat cu ei? -Nu m-a obligat nimeni!”

Frații Voicu sunt printre cei 3.288 de preșcolari examinați de comisia București, cea mai mare din țară, pentru a vedea dacă au aptitudini superioare vârstei biologice. Raportul arată că numai 131, adică sub 4%, au primit scoruri sub cel minim.

Citește și
Situația școlilor înainte de începerea anului școlar
Părinții unor elevi din București au plătit pentru reparații, deși școala are fonduri de 100.000 euro

Liliana Gălbinașu, logoped: „Un copil de cinci ani si jumătate poate face față cerințelor școlii dacă poate găsi sala de clasă, dacă se poate orienta în timp - cât durează pauza, cât durează ora - dacă poate să deseneze, să coloreze, să scrie câteva cifre, dacă știe literele de tipar, dacă știe să țină corect creionul în mânuță”.

Procesul prin care specialiștii decid dacă un copil poate merge la școală sau mai are nevoie de un an de grădiniță se numește evaluare psihosomatică. Sunt testați cei ai căror părinți vor să îi înscrie la pregătitoare, deși nu au vârsta legală. Ceea ce nu înteleg unele familii e că acesta nu e un examen, iar un eventual refuz nu e un eșec al copilului.

În cei 7 ani de când se fac aceste rapoarte, procentul copiilor precoce a crescut constant. Preșcolarii gândesc mai mult în imagini, pentru că au contact cu jocuri și cu tableta foarte devreme, călătoresc mai mult cu părinții și îi imită pe copiii mai mari, la nivel de limbaj, mișcare și atitudine. Totuși, doar învățătorii și logopezii pot spune dacă nivelul de dezvoltare e suficient pentru a face lecții și a lega prietenii în clasă.

E varianta optimă, spun și psihologii. Dacă grăbești etapele, copilul pierde ritmul, imediat ce începe școala. Din fericire, la pregatitoare și chiar la clasa întai, un copil care a primit un scor mare, dar care totuși nu se descurcă, poate întrerupe cursurile ca să revină toamna următoare.

Robert Florin Florea, coordonatorul centrului: „Se constată că, pe parcursul școlarității nu face față din diverse motive. Părinții sau reprezentanții legali ai copilului pot să-l retragă pe parcursul anului școlar, în vederea reînscrierii lui pe același nivel ulterior”.

Este, de multe ori, situația copiilor care trăiesc în străinatate, acolo unde lucrează părinții, până la final de grădiniță. Sunt inteligenți și chiar bilingvi, dar introvertiți, așa că se adaptează mai greu.

Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon! 

Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult