75% dintre oameni folosesc mobilul pentru a evita o conversație. Avertismentul specialiștilor
Your browser doesn't support HTML5 video.
Este concluzia pe care o putem desprinde dintr-un studiu recent, care spune că 75% dintre oameni recunosc că folosesc telefonul pentru a se preface ocupaţi, atunci când nu vor să intre în vorbă.
E adevărat că tehnologia ne-a adus multe lucruri bune, dar ne-a şi degradat abilităţile de comunicare faţă-n faţă, spun specialiştii.
"Foarte multă lume îşi doreşte totul instantaneu. Vrei o pizza, vine în 10 minute, vrei să vezi un film, nu trebuie să aştepţi o săptămână, vrei să ieşi la o întâlnire, dai "stânga", "dreaptă" şi găseşti. Nu cred că e ok", este de părere un tânăr.
"Mă simt uneori exclusă. Ies cu prietenii şi colegii mei să socializăm, iar ei preferă să stea pe telefon. Este frustrant", spune o femeie.
Cam aşa arată reversul medaliei în cazul tehnologiei. Pe lângă o modalitate prin care vorbim cu cei dragi, prin care plătim online facturile sau facem rezervări rapid, telefonul a devenit şi un instrument de "fugă" din calea conversaţiilor.
"Peste 70% din persoane au recunoscut că folosesc telefonul ca să evite anumite interacțiuni. Este binecunoscută situaţia când vedem la metrou pe cineva cunoscut, nu vrem să purtăm o conversaţie, aşa că ne prefacem că vedem ceva interesant pe telefon", explică Dan Demeter, specialist securitate cibernetică.
Explicaţia? Tehnologia ne-a schimbat obiceiurile de comunicare.
"În loc să mai vorbească unii cu ceilalţi, folosesc acest artefact şi lor li se pare până la un punct că au o bună viaţă socială, dar să ne punem problema dacă s-ar tăia curentul, toţi se trezesc într-o maximă singurătate. Eu am pacienţi care observă clivajul între numărul de prieteni virtuali şi cei reali. Am părinţi care nu vorbesc cu copiii lor şi le mai dau câte un mesaj pe rețelele sociale", a transmis Gabriel Diaconu, psihiatru.
Diferenţa dintre un mesaj trimis pe telefon şi o conversaţie față în față poate fi de multe ori contrastantă. Specialiştii spun că doar 7% dintr-un mesaj este transmis prin cuvinte. Restul de 93% este transmis prin comunicare non-verbală şi paraverbală, adică prin modul în care privim persoana din faţa noastră, prin mimică, ton, festuri sau chiar postură.
Acelaşi studiu realizat de Karsperky Lab arată şi că 72% dintre oameni folosesc telefonul atunci când nu ştiu ce să facă într-un anumit context social. Cu alte cuvinte, atunci când sunt în afara zonei lor de confort şi ar trebui ”să spargă gheaţa".
Mai nou, oamenii spun NU şi convorbirilor directe şi atunci când încearcă să rezolve probleme de zi cu zi. O treime dintre participanții la studiu spun că preferă să comande un taxi sau să îşi facă programări prin intermediul unor aplicații, decât să vorbească cu o altă persoană la telefon.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicatia Stirile ProTV pentru telefoane Android si iPhone!