Topul mitei în spitalele din România. „Sunt obişnuiţi să dăm bani pe unde mergem”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Peste 350 de spitale au fost monitorizate vreme de şapte luni, iar pacienţii unora dintre ele au recunoscut că li s-au cerut bani sau atenţii. Cele mai multe cazuri au fost semnalate în spitale cu mulţi pacienţi din Capitală, dar şi din Brăila, Prahova sau Botoşani.
Spitalul Universitar din Bucureşti apare primul în acest top. Concret, 153 de pacienţi ai unităţii medicale au spus că medicii ori asistentele le-au cerut bani sau atenţii. Iar asta doar în primele şapte luni ale acestui an.
Cei 153 de pacienţi ar însemna mai puţin de 0,2% din numărul bolnavilor internaţi în perioada ianuarie-iulie, spun oficialii Spitalului Universitar. Ca atare, aceştia susţin că „solicitarea de bani sau atenţii de către personalul medical nu este un fenomen reprezentantiv pentru spital''.
În topul spitalelor unde a fost semnalată mita se afla spitale de urgenţă din Bucureşti, alături de alte unităţi medicale din Brăila, Prahova şi Botoşani. Cazuri sunt însă peste tot în ţară. Pe la colţuri, pe coridoare, mita este un subiect viu de discuţie.
Tânăr: „Noi, românii, sunt obişnuiţi să dăm bani pe unde mergem.”
Femeie: „Când ne internăm, întrebăm: „Doamnă, aţi dat la doctor, cum se dă?” Și ţi spune: „Se dă la anestezist, la doctor.” Au tarifele, doamnă.”
Un alt spital în Bucureşti, Institutul Matei Balş, apare cu 91 de oameni care au reclamat că li s-a cerut mită, iar oficialii spun că iau măsuri, deşi nici aici mită nu ar fi un fenomen.
Cătălin Apostolescu, Institutul Matei Balș, București: „Vorbim despre 30.000 de internări pe an şi 150.000 de servicii medicale. Spitalul are un rulaj al personalului foarte mare.''
Managerul Institutului Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu" recunoaşte că „acum nu se mai pune problema ca salariile sunt prea mici şi că nu le mai ajung medicilor şi asistentelor'' şi propune ca pacienţii să numească personalului medical „șpăgar''.
La Botoşani, reprezentanţii Spitalului Judeţean de Urgenţă susţin că deşi nu au nicio reclamaţie scrisă împotriva cadrelor medicale, vor să găsească soluţii. Geanina Ungureanu, şeful Comisiei de Etică şi Anticorupţie din cadrul Spitalului Judeţean Botoşani: „Avem în plan să punem şi nişte afişe pe holurile spitalului, ca să venim în sprijinul pacienţilor care să înţeleagă că nu trebuie să li se ceară şi nici să dea vreun fel de atenţie pentru serviciile medicale.''
Şi aici pacienţii recunosc că încă se „poartă atenţiile".
Femeie: „Se mai dă, dar pe ascuns, aşa.” Reporter: „Cer ei?” Femeie: „Nu cer. Te duci până în birou la medic.” Iată cum stau lucrurile la Spitalul de Urgenţă din Brăila.
Femeie: „Vi se pare normal? Medicii au salariu. Nu mi se pare, dar nu te băga în seama dacă nu dai. Nu ştie toată lumea chestia asta?”
Delia Râşnoveanu, manager la Spitalul de Urgență din Brăila: „Categoric că suntem împotriva oricărei condiționări a actului medical şi dacă există cazuri concrete care ni se vor aduce la cunoştinţă vom lua măsurile necesare până chiar la desfacerea contractului de muncă, dacă este nevoie."
Studiul făcut de o companie a strâns informaţii de la pacienţi care au trecut prin 352 de spitale.
Oamenii au răspuns prin SMS ori pe e-mail. Au fost aproape 127.000 de respondenţi, iar dintre aceştia, 3.800, adică 3% din total, au susţinut că personalul medical a pretins mita.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Sursa: Pro TV
Dată publicare: 24-09-2019 17:36