Localitatea sufocată de gunoi, care visează de 10 ani să devină stațiune de interes național
Your browser doesn't support HTML5 video.
Problema este că zona nu îndeplineşte condiţiile obligatorii pentru un asemenea titlu cum ar fi: drum modernizat şi semnalizat, canalizare, transport public şi asistență medicală permanentă.
Investitorii au construit acolo mai multe pensiuni, însă nimeni nu se îngrijeşte de tonele de gunoi lăsate în urmă de turişti.
Excursia în zona Padina-Peștera începe din localitatea Moroeni, care o administrează, cel puţin teoretic. Traseul continuă prin pădure, pe un drum de pământ, de aproximativ 20 de kilometri. Când plouă, se formează şleauri greu de trecut.
Mai există o variantă de acces, din Sinaia, dar şoseaua asfaltată încă din 2015 nu este sigură şi nici semnalizată, aşa că a fost închisă circulaţiei. De transport în comun nu poate fi vorba, deşi el ar trebui să existe într-o staţiune de interes naţional.
Odată ajunşi în zona lacului Bolboci, turiştii scapa de gropi şi se bucura de priveliştea superbă.
Pe malul drept al lacului şoseaua, deşi îngustă, este accesibilă şi duce către hotelurile recent construite sau modernizate. Sunt în total peste 1000 de locuri de cazare, dar în zona nu există canalizare.
Oana Cornea, manager hotel: "Vârful Omu, Babele, Sfinxul, chiar şi Peştera Ialomiţei sunt obiective turistice ce merită să facă parte dintr-o staţiune de interes naţional."
Telecabina Pestera-Babele nu circulă iarna, deşi investitorii şi autorităţile locale visează să amenajeze o zonă cu părţii de ski omologate.
Anca Diaconescu, turistă: "Există posibilitatea ca o mare parte din zona naturală să fie afectată. Pe de altă parte, este necesară o pârtie de ski, o infrastructură de bună calitate."
Conform normelor, o staţiune ar trebui să aibă săli de conferinţă, spaţii comerciale, bancomate, locuri de joacă pentru copii şi terenuri de sport.
Dar aici nu există nici toalete sau coşuri de gunoi, aşa cum am arătat într-un reportaj al campaniei Inspectorul PRO. Curăţenia se face de multe ori cu voluntari. Ce-i drept, şi turiştii au partea lor de vină.
Florian Leotescu, viceprimar localitatea Moroieni: "In pădure nu s-a putut acţiona pentru că echipa cu care am mers a refuzat să ridice acele hârtii din pădure.
Reporter: "De ce au refuzat?" Florian Leotescu: "Pentru că ce să vă spun. Erau hârtii care erau greu de luat" Reporter: "Le-a fost scârbă?" Florian Leotescu: "Le-a fost scârbă, da."
Iubitorii muntelui se tem însă că titlul de staţiune ar face mai mult rău decât bine acestei părţi din parcul natural Bucegi.
Dan Diaconescu, turist: "Prefer să rămână cum era acum 10 ani". Reporter: "De ce?" Dan Diaconescu, turist: "Din cauza aglomeraţiei, mizeriei"
Deşi cere acum titlul de staţiune pentru platoul Peştera Padina, Primăria Moroeni recunoaşte că infrastructura este aproape inexistentă:
Laurențiu Moraru, primarul comunei Moroeni: "Un drum, 714, care merge pe Dichiu, se va finaliza în perioada următoare". Reporter: "Exista canalizare în acea zonă? Lautențiu Moraru: "Avem depus proiectul: apă şi canal.
Statutul de staţiune de interes naţional înseamnă fonduri suplimentare de la buget sau din bani europeni destinaţi dezvoltării, dar şi prioritate în proiectele de investiţii şi de promovare ale Ministerului Turismului.
Vorbim, în aumite cazuri, de zeci de milioane de euro. Autorităţile vor să ateste că staţiuni de interes naţional şi Borşa din Maramureş, Dâmbovicioara, din Argeş şi Navodari-Mamaia Nord, din Constanța.
Sursa: Pro TV
Etichete: statiuni , platou , pestera , munții bucegi , Ministerul Turismului , padina
Dată publicare: 11-12-2017 18:38