Ministerul Dezvoltării cere bani de la Guvern pentru reparații la planșeul din Piața Unirii, în pericol să se prăbușească
Your browser doesn't support HTML5 video.
Responsabilii știu încă din anul 2004 că este într-o stare avansată de risc, după ce a fost expertizat. Cu toate acestea, nimeni nu a făcut reparații serioase.
Construit în anii '30, Planșeul Unirii a fost gândit ca o legătură între principalele artere din centrul de atunci al orașului. Trece pe deasupra Dâmboviței, în apropiere de Hanul lui Manuc, traversează parcul și se oprește în peretele Pasajului Unirii. În total, bucata de beton armat de 17 centimetri grosime acoperă râul pe o lungime de 360 de metri. În timp, problemele tehnice s-au tot adunat, iar dacă reparațiile nu vor începe curând, sunt riscuri mari.
Matei Sumbascu, inginer constructor: „Se degradează datorită efectelor factorilor climatici, apei sau acțiunilor așa zis excepționale, cum ar fi cutremurele. O situație similară cu aceasta dacă este lăsată netratată, evident va continua să evolueaze, că de una singură structura aia nu se face bine, are nevoie de intervenție umană”.
Cea mai recentă expertiză, din 2022, arată că structura de rezistență, care susține planșeul este degradată, iar lucrările de reabilitare și consolidare ar trebui să înceapă cât mai curând, pentru a evita un colaps nedorit al structurii.
Problemele, însă, nu au apărut peste noapte. O expertiză făcută încă din 2004 încadra structura la un nivel de risc patru din cinci maxim.
Conf. univ. dr. ing. Ionuț Răcănel, Universitatea Tehnică de Construcții București: „Există degradări de diferite grade de severitate la mai toate componentele structurii de rezistență. Ea, fie și-a consumat integral durata de viață, fie mai are un orizont de timp foarte mic din durata de viață inițială. Structura este funcțională, poate funcționa încă o perioadă de timp de această manieră”.
Expertiza de anul trecut vine cu două soluții. Prima cuprinde lucrări de consolidare, care ar rezolva situația o perioadă scurtă de timp. A doua variantă presupune demolarea completă a structurii și refacerea ei, o opțiune mai costisitoare, dar cu o durată de viață de 100 de ani.
Acum, Ministerul Dezvoltării plănuiește să ceară peste 150 de milioane de euro pentru reparații. Lucrările vor începe cel mai devreme în 2024 și vor fi coordonate de Primăria Sectorului 4.
Specialiștii spun că dacă planșeul s-ar prăbuși, ar afecta tuneul și stațiile de metrou de la Unirii, pasajul și șoselele din zonă, dar și construcții învecinate.