Magazinele din România care vând băuturi în PET-uri, doze și sticlă vor implementa sistemul SGR, garanție-returnare
Your browser doesn't support HTML5 video.
Și, pe ultima sută de metri, au apărut noutăți legislative importante. S-a stabilit lista cu ambalajele pentru care vom primi garanția de 50 de bani.
De pe 30 noiembrie 2023 vom cumpăra băuturi care vor avea logo-ul SGR, pentru care vom plăti în plus o garanție de 50 de bani. Putem să ne recuperăm banii doar dacă, o dată golite, le returnăm.
Totuși, până în iunie anul viitor, vor fi vândute în paralel și produse fără acest logo. Ambalajele acestora nu le putem duce înapoi.
Ca să nu apară confuzii, magazinele sunt obligate să semnalizeze diferit rafturile.
După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin. Condițiile sunt ca ambalajul să aibă logo-ul SGR, să nu fie degradat și să aibă eticheta intactă. Se pot returna PET-uri, sticle sau doze de la 100 ml până la 3 l.
Așa arată logo-ul pe care trebuie să îl căutăm pe etichetă, dacă vrem să returnăm ambalajul:
La mai puțin de o lună până la punerea în funcțiune a sistemului, autoritățile au venit cu o serie de reglementari legislative pentru producători și comercianți.
Cătălina Marga, CFO Returo: ”Se referă la valabilitatea stocurilor și la perioada în care pot fi comercializate stocurile care au eticheta non SGR, și aceasta este 30 iunie 2024. În prevederea precedentă era 31 decembrie 2024, o altă modificare legislativă apărută importantă e aceea a perioadei de tranziție de 4 săptămâni, care oferă posibilitatea producătorilor și importatorilor de produse ambalate în ambalaje SGR să producă ambalaje pe o perioadă de încă 4 săptămâni fără logo SGR până la 31 decembrie 2023.”
Exista o serie de supermarketuri care au deja sisteme de returnare a ambalajelor, în schimbul unor oferte promoționale. Acestea vor păstra beneficiile existente pentru clienți, la care vor adăuga și returnarea garanției.
Loredana Samoilă, reprezentant hypermarket: „După implementarea sistemului garanție-returnare, pe lângă garanția pe care și o pot recupera fie de la biroul de info, fie pot folosi cuponul în magazin pentru cumpărături, vor beneficia și de reducerea de 10 la sută la categorii de produse din promoție.”
Experimental, un lanț de hipermarketuri le-a oferit clienților garanția de 50 de bani. În 7 zile s-au strâns 11.200.000 de ambalaje.