Magazinele din România au început deja pregătirile de Crăciun. Sociolog: ”Avem această presiune socială de a fi în trend”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Sociologii spun însă că efervescenţa precoce a sărbătorilor de iarnă nu poate să ne îmbunățească neapărat starea de bine.
Client: "Sunt foarte înnebunită după Crăciun, abia aștept să-mi cumpăr, să-mi umplu toată casa. Prietenul meu nu mă lasă să împodobesc bradul, că l-aș împodobi de pe acuma."
Client: "Lumea poate să-și cumpere din timp ce are nevoie și mai și găsești lucruri frumoase. Chiar înainte de Crăciun, deja toate sunt luate și e mai greu să găsești."
Și reprezentanţii magazinelor confirmă că marfa specifică se epuizează deseori până în decembrie, când e oficial luna cadourilor.
Andra Miculescu, manager imagine magazin: "Avem obiceiul să le scoatem mai repede, deoarece am observat, clienților noștri le place această surpriză și le place să se bucure mai repde de spiritul Crăciunui."
Moda unui Crăciun timpuriu este împrumutată din străinătate, cum ar fi Ţările Scandinave de pildă, unde împodobirea buticurilor se face cu cel puțin două luni înainte.
Daniel Crețiu, manager reginonal magazin: ”Scandinavii vor să simtă din timp atmosfera asta de Crăciun din timp în casele lor, e același lucru, pe care vrem să-l implementăm și noi în România. Începem să decorăm deja magazinul pentru o atmosferă de Crăciun plăcută."
La Craiova, restaurantele din centrul orașului au început să fie împodobite de sărbătoare. Dupa exemplul Colmar sau Strasbourg urși de plus imensi au fost prinși la ferestre.
Sociologii spun însă că abundenţa de mărfuri ne face să cumpărăm mai mult, fără sa avem neapărat nevoie.
Laurențiu Țaru, sociolog: "Vorbim despre un fenomen puternic, puternic consumerism. Dacă ne uităm acum 30 de ani în urmă probabil că aveam un brad sau aveam un set de globuri sau un set de luminițe de brad, pe când astăzi avem această presiune socială de a fi în trend, de a fi în modă."
Primele târguri de Crăciun de la noi se vor deschide peste o lună.