Guvernul a descoperit în prag de campanie ce e „shrinkflation” și cum afectează românii și promite măsuri drastice
Your browser doesn't support HTML5 video.
Practic, scumpirile sunt mascate de etichete care arată același preț, deși cantitatea este mai mică. Cumpărătorii care nu se uită cu atenție pot fi astfel păcăliți.
Ce au observat cumpărătorii în ultimele luni descoperă și autoritățile, după Paște. Este vorba de faptul că unii producători reduc gramajul produselor fără să le şi ieftinească.
Femeie: „De multe ori și 25-30-40 de grame sunt luate din fiecare. Când m-am uitat era o cantitate, iar în realitate era alta. Și același preț”.
Bărbat: „La astea micuțe preambalate, care zice că ai 100 de grame, tu ai numai 85 de grame. Nu toate, la ulei e problema, scrie pe sticlă de un litru și sunt 900 ml”.
Astfel, prețurile par că rămân aceleași, deși în realitate cresc. De multe ori, ambalajele rămân la fel, pentru a nu trezi suspiciuni.
Bărbat: ”Nu ne dăm seama la gramaj, la pungă, că la casă nu se cântăresc, gramajul rămâne de dorit”.
Această practică globală, denumită în engleză "shrinkflation", a devenit o preocupare și pentru guvernul nostru, după ce alte țări au luat deja măsuri.
Autoritățile de la noi pregătesc de fapt o măsură inspirată de la francezi. Asta înseamnă că producătorii să fie obligați să scrie vizibil pe ambalaj dacă gramajul a fost redus, iar prețul a rămas același ori a crescut. Autoritățile care vor face verificări și vor da amenzi sunt Protecția Consumatorilor și Consiliul Concurenței.
Marcel Ciolacu: ”Unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari. Este în fapt o scumpire camuflată și nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător”.
În Franța practica e considerată oficial înșelăciune, la noi Guvernul abia se mișcăÎn Franța, practica a fost catalogată drept o înșelăciune. Din iulie, comercianții francezi vor fi obligați să semnaleze la raft ce produse au suferit modificări de gramaj fără o modificare a prețurilor proporțională.
La noi, măsura este deocamdată doar anunțată public, fără să existe încă un termen de implementare. Reprezentanții industriei alimentare spun că totul este neclar.
Dragoș Frumosu, Federația Sindaliment: ”Gramajul vine direct de la producători, comerciantul poate să scadă gramajul în condițiile în care produce unele alimente - ne referim la hipermarketuri și aici avem carne ambalate, produse de panificație, pâine. Orice producător este obligat să treacă pe produsul său gramajul, iar la raft să găsim prețul, aici trebuie făcute verificări, dacă prin scăderea gramajului și păstrarea prețului ori creșterea lui este de vină producătorul sau comerciantul”.
La fel de neclar este dacă vor fi sancționați doar cei care păstrează aceleași ambalaje pentru gramaje reduse sau și cei care reduc atât gramajele cât și ambalajele, dar mențin sau cresc prețurile.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania , inselaciune , furt , produse , comercianti , gramaj
Dată publicare: 09-05-2024 19:23