Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Cum funcționează de fapt noul sistem SUMAL, menit să decurajeze mafia pădurilor

Your browser doesn't support HTML5 video.

Numărul de transporturi ilegale de lemn a scăzut în ultimele luni după folosirea noului sistem SUMAL menit să decurajeze mafia pădurilor. Cel puțin asta susține ministrul Mediului.

Potrivit autorităților, au fost făcute peste 850 de mii de verificări, după ce oamenii care au văzut transporturi suspecte au sunat, cu miile la 112. Este doar o unealtă de monitorizare, care nu produce efecte dacă nu există suficiente controale pe teren atrag atenția activiștii mediu.

Am făcut un experiment alături de activistul Tiberiu Bosutar și am ales la întâmplare un camion din Suceava. Aplicația Inspectorul Pădurii, componentă a platformei SUMAL dedicată populației, arată un traseu suspect - șoferul pare să fi folosit același aviz pentru a face mai multe transporturi de lemn.

Am sunat la 112 să reclamăm suspiciunea. După ce am discutat cu doi operatori, ni se face legătura la Suceava. După descrierea problemei, apelul se încheie brusc.

Și nu este singura problemă. Platforma îi obligă pe cei care transportă lemn să atașeze fotografii cu încărcătura.

Activistul de mediu Tiberiu Boșutar: “Ce nu avem, nu avem o amendă pentru o fotografie proastă sau lipsă fotografie. Avem jumătate de SUMAL cu fotografii la cauciuc, la bolovan, la cizmă și nu avem amenzi”.

Cu toate acestea, platforma produce efecte, susține ministrul Mediului.

Potrivit datelor de la Ministerul Mediului, în ultimele șase luni a fost mai puțin de un transport ilegal de lemn pe zi, față de 2,5 în aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, SUMAL urmărește cantități mai mari de lemn și are mai mulți utilizatori care vor să verifice camioane.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna: “Au fost efectuate peste 3.400 de apeluri la 112 cu transporturi suspecte. Din care 754 au fost verificate. Au fost confirmate 123 și au fost confiscate 24 de camioane, 307 mc de material lemnos. Cu siguranță descurajează semnificativ transportul fără acte pe drumurile publice”.

Platforma va fi îmbunătățită constant, promite ministrul.

Antoniu Bumb, reprezentant Declic: “De ce să ne folosim doar de cetățeni pentru a semnala când sunt tăieri ilegale? De ce să ne folosim de mâna de lucru, de pădurari, de rangeri? Putem să ne folosim de sateliți, pentru că trec în fiecare moment sateliți pe deasupra pădurilor, există imagini de înalta definiție, care pot să ne semnaleze clar când există posibile tăieri ilegale”.

În Planul național de redresare sunt prevăzute fonduri pentru urmărirea acestor transporturi de lemne din satelit. Ar putea dura ani, însă, până când sistemul va deveni funcțional.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult