Ce este „promovarea senzorială”, fenomenul care face cumpărătorii să plece din magazine cu sacoșele pline și buzunarele goale
Your browser doesn't support HTML5 video.
Înseamnă că specialiștii în marketing și-au făcut bine treaba, și i-au transpus pe clienți într-o lume iluzorie, în care totul este cald, luminos și absolut necesar. Fenomenul numit „promovarea senzorială” exploatează subtil toate simțurile cumpărătorului, de la cel tactil, la văz, auz și miros. Perioada de vârf este chiar acum, de sărbători.
Sunt brăduți peste tot, iar pe crengi e zăpadă din tub. Deci, neapărat ai nevoie de căciulă și mănuși, și le-ai putea lua la doi bani. Însă oferta este valabilă abia după ce cumperi de 199 de lei.
Cumpărător: „Chit că nu trebuie, dar totuși o facem. Nu știu să zic de ce”.
Pentru că e aproape imposibil să nu înghiți măcar o momeală, în loc de uși la intrare, în mall-uri sunt afișe mari cu promoții.
Mădălina Gorciu, specialist în marketing: „De aceea vedem vitrine spectaculoase și frumos decorate, pentru că ele acționează ca un cârlig. Prelungesc timpul petrecut în magazin, iar consumatorul poate chiar să plece cu produse de care nici măcar nu avea nevoie”.
Primul pas într-un centru comercial trebuie să fie o explozie senzorială. Culorile sunt vibrante și declanșează în creier o reacție de vigilență, deși singurul pericol e să rămâi fără bani. Spațiul e inundat cu lumină, iar beculețele clipesc, pregătind intrarea în magazine. Nu trebuie să moțăi printre rafturi, ci să cumperi. E o muzică plăcută sau se aud colinde. În plus, miroase tare frumos. Sunt arome proaspete sau, ca în Statele Unite, odorizante cu măr copt și scorțișoară.
Alina Ciobanu, vânzător: „Am îmbrăcat manechinii în culori: roșu, verde, să atragem cât mai mulți clienți, să se bucure de spiritul acesta al sărbătorilor. Și, în special, să cumpere, vă dați seama!”.
În special doamnele pipăie hainele de pe domnii din plastic, deci pentru ei sunt folosite numai texturi moi și plăcute.
Și cabinele de probă au secretele lor. Oglinzi alungite, ce dau impresia de siluetă subțire, până ajungi acasă, iar becuri de mare putere estompează orice cută, nu doar de pe haine, ci și de pe față și corp.
Florin Bratu: „Putem privi din toate unghiurile și intimitatea. Știi ce se întâmplă? Mă simt relaxat când intru aici. Muzica ambientală foarte bună, da”. De ce avem „insule” în magazine, și nu doar stative cu haine pe umeraș? Ca să te îmbie să cauți. Cel mai bun, rezistent și ieftin produs este, desigur, undeva pe la fund.
Încă un truc e mesajul „most wanted”, cel mai dorit, cel mai bine vândut. Însoțit de o imagine amețitoare, în cazul nostru, un ruj și o pereche de buze perfecte.
Specialiștii în marketing aduc în față mari beneficii, urmând să afli detalii abia după aceea. Iată rame de ochelari gratuite, care ar costa 1.100 de lei. Oferta se supune, desigur, unor restricții.
Și în alimentară veți lua cel mai scump sortiment, dacă nu priviți cu atenție în sus și în jos. Variantele scumpe sunt plasate mereu la nivelul ochilor.