Sufocați de pacienți și de birocrație. 50% din medicii români suferă de ”burnout”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Despre acest fenomen, botezat „burnout'' au vorbit, iniţial, specialiştii din Statele Unite. În cazul nostru, primii vizaţi sunt cei care lucrează în spitalele de urgenţă mari. Unii spun că au prea mulţi pacienţi, alţii sunt sufocaţi şi de birocraţie.
Ioana are 31 de ani este medic, mamă şi doctorand în acelaşi timp. La ora 9 dimineaţa consultase deja cinci pacienţi, cărora le-a prescris tratamentul şi analizele de care au nevoie, a completat trei fișe de externare, dar a stat şi 15 minute la raportul de gardă.
În timpul liber, îşi îngrijeşte propriul copil de un an, merge la conferinţe, scrie lucrări pentru congrese şi-şi pregăteşte teza.
Dr. specialist pediatrie, Ioana Tieranu: „Tot timpul pe fugă.” Reporter: „Sunt zile în care nu aveţi pauză nici cinci minute?” Ioana Tieranu: „Aproape zilnic, pauza de cinci minute este o excepţie.” Reporter: „Epuizată?” Ioana Tieranu: „Da, mai ales după unele gărzi în care poţi să nu dormi absolut deloc, te poţi simţi foarte obosit.”
Cei mai stresaţi sunt medicii care lucrează în spitalele de urgenţă. În aceste „fabrici" de sănătate, mulţi încep să resimtă sindromul „burnout”, adică epuizarea care poate duce inclusiv la deces. Studiul arată că 55% dintre medici suferă de burnout personal, 52% de burnout profesional, 36% de burnout legat de interacţiunea cu pacienţii şi 24% de toate formele de epuizare.
Prof.dr. Mihaela Bălgrădean: „Este vorba de patologia extrem de serioasă, problemele cu care ne confruntăm, din ce în ce mai multe. Este o încărcătură emoţională extrem de mare.”
La care se adaugă şi birocraţia excesivă din sistemul sanitar. De exemplu, un medic enterolog dintr-un spital de urgenţă, care acordă o consultaţie de 15 minute, ajunge să stea cu bolnavul doar cinci minute. În rest, completează hârtii.
Accesează fișa pacientului din calculator sau înscrie pacientul în calculator, scrie reţeta, scrie trimiteri către alte specializări, scrie trimitere către analize, completează raportările către Casa de Asigurări, atât pe hârtie cât şi în format electronic, trimite datele la statistică şi la manager. Completează registrul spitalului, face programarea viitoare. Între timp, îi sună telefonul pentru alte programări pe care le notează sau, de ce nu, acordă minime consulatii telefonice.
Teoretic, hârtiile trebuiau să dispară odată cu dosarul electronic al pacientului, dar asta nu s-a întâmplat deocamdată.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!