Un mare lanț de supermarketuri nu va mai vinde produse PepsiCo în patru țări din UE. „Creşteri inacceptabile de preţ”
De joi, rafturile cu produse PepsiCo din magazinele Carrefour din Franţa, Italia, Spania şi Belgia vor afişa o notă care va spune ”Nu mai vindem acest brand din cauza creşterilor inacceptabile de preţ”, a declarat un purtător de cuvânt al retailerului francez.
Unele produse PepsiCo precum Cheetos şi 7Up nu erau disponibile joi la un supermarket Carrefour din suburbia pariziană Auteuil, în timp ce altele, precum Pepsi, erau încă pe rafturi, lângă anunţ, potrivit News.ro.
Într-un supermarket Carrefour din elegantul arondisment 16 din Paris, clienţii au apreciat măsura. ”Nu mă surprinde deloc”, a declarat cumpărătoarea Edith Carpentier pentru Reuters. ”Cred că vor rămâne multe produse pe rafturi pentru că au devenit prea scumpe şi toate sunt lucruri pe care putem evita să le cumpărăm”.
PepsiCo nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Compania americană a declarat în octombrie că plănuieşte creşteri ”modeste” de preţuri în acest an, deoarece cererea s-a menţinut în ciuda majorărilor, ceea ce a determinat-o să-şi majoreze estimarea de profit pentru 2023 pentru a treia oară consecutiv.
În ultimul an, comercianţii cu amănuntul de produse alimentare din mai multe ţări, inclusiv Germania şi Belgia, au anunţat că au oprit comenzile de la firmele mari de bunuri de larg consum din cauza creşterii preţurilor, o tactică în negocierile de preţuri care au devenit mai grele din cauza inflaţiei.
Nu este clar dacă produsele PepsiCo aflate deja pe rafturile Carrefour vor fi retrase, a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că nu poate împiedica cumpărătorii să le cumpere pe cele expuse.
Semnele vor fi puse doar în magazinele Carrefour din Franţa, a spus purtătorul de cuvânt, confirmând informaţiile din presa locală.
Carrefour a fost unul dintre cei mai activi comercianţi cu amănuntul care a contestat marii producători de bunuri de consum şi de alimente în privinţa preţurilor.
Anul trecut, a demarat o campanie de ”shrinkflation”, lipind avertismente pentru produsele care s-au micşorat în dimensiune, dar care costă mai mult.
Purtătorul de cuvânt nu a putut confirma imediat joi dacă acesta a fost încă cazul.
În eforturile sale de a reduce inflaţia, guvernul francez a cerut retailerilor şi furnizorilor să încheie negocierile anuale privind preţurile în ianuarie, cu două luni mai devreme decât de obicei.
Franţa este neobişnuită în Europa prin faptul că reglementează puternic sectorul comerţului cu amănuntul, forţând supermarketurile să negocieze preţurile doar o dată pe an cu producătorii de alimente şi băuturi, în încercarea de a-şi proteja industria agricolă.
Dar ultima rundă de negocieri la începutul anului trecut, în vârful crizei inflaţioniste, a determinat creşteri foarte mari ale preţurilor în general, ceea ce a afectat cifra de afaceri la supermarketuri şi le-a făcut dornice să negocieze reduceri de preţuri de data aceasta.
”Supermarketurile franceze, ştim, sunt foarte, foarte pregătite să scoată din listă oamenii dacă nu le plac ofertele pe care le obţin. Evident că aceasta este o ultimă soluţie, pentru că nimeni nu câştigă dacă bunurile pe care le doresc oamenii nu sunt disponibile pe rafturi”, a declarat James Walton, economist şef la Institutul de Distribuţie a Băcănilor.
Date preliminare ale biroului de statistică INSEE au arătat joi că preţurile de consum în Franţa au crescut cu 4,1% în decembrie, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, inflaţia alimentară anuală scăzând la 7,1% de la 7,7% în luna precedentă.
Ministrul de Finanţe al Franţei a ameninţat anterior că va recupera ceea ce el a descris drept profituri ”necuvenite” de la companiile alimentare, cu taxe speciale, dacă nu îşi transferă propriile costuri mai mici consumatorilor care se confruntă deja cu facturile mari la energie.