România, dată în judecată la Viena. Olandezii de la Damen cer rezilierea contractului pentru șantierul naval din Mangalia
Damen Shipyards Mangalia SA operează şantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital şi a preluat controlul managementului operaţional al societăţii.
Pârâtă este compania românească de stat Şantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deţine 51% din Damen Shipyards Mangalia.
Angajaţii şantierului Damen de la Mangalia au transmis, luna trecută, o scrisoare deschisă Guvernului, prin care lansau un semnal de alarmă că, în lipsa unor măsuri concrete, există riscul „iminent” de întrerupere temporară a activităţii pentru cei mai mulţi dintre ei.
Damen a emis notificare de reziliere a acordului din 2018, către Şantierul Naval 2 Mai SA, încă din august anul trecut, cerând şi despăgubiri de jumătate de miliard de euro. Acordul de asociere prevede acordarea de despăgubiri dacă înţelegerea ia sfârşit din culpa uneia dintre părţi, conform Profit.ro.
Motivul de reziliere invocat în august anul trecut de olandezi a fost acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, companiile aflate în situaţia specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acţionar majoritar de stat, dar cu control operaţional privat, nu mai sunt exceptate de la legislaţia locală a guvernanţei corporative a întreprinderilor publice.