NASA a restabilit contactul cu elicopterul Ingenuity de pe Marte după o avarie neprevăzută
Elicopterul, care seamănă cu o dronă mai mare, a devenit în 2021 primul dispozitiv motorizat care efectua un zbor pe o altă planetă.
Ingenuity a sosit pe Marte ataşat de roverul Perseverance, care acţionează asemenea unui releu pentru transmiterea datelor între elicopter şi Terra şi a cărui misiune este de a căuta urme de viaţă fosilă pe suprafaţa planetei Marte.
Comunicarea între elicopter şi rover a fost întreruptă brusc joi în timpul celui de-al 72-lea zbor al lui Ingenuity.
''O veste bună azi'', a scris sâmbătă seară pe platforma X (fostă Twitter) Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, care gestionează activitatea elicopterului.
Agenţia a precizat că a fost restabilit într-un final contactul cu elicopterul după ce Perseverance a primit comanda de a ''efectua şedinţe de ascultare de lungă durată pentru a capta semnalul lui Ingenuity''.
Echipa care se ocupă de elicopter ''examinează noile date pentru a înţelege mai bine întreruperea bruscă a comunicaţiilor în timpul celui de-al 72lea zbor'', a mai precizat laboratorul.
NASA a precizat anterior că zborul de joi avea drept scop ''verificarea sistemelor elicopterului, după o aterizare care a avut loc mai devreme decât era prevăzut în timpul zborului precedent''.
Ingenuity a atins o altitudine de 12 metri, a explicat NASA într-un mesaj publicat vineri seară, dar ''în timpul coborârii, comunicaţiile între elicopter şi rover au fost sistate mai devreme, înainte de aterizare''.
JPL a anunţat vineri pe platforma X că roverul Perseverance nu poate comunica cu Ingenuity, dar că specialiştii ''iau în considerare posibilitatea de a se apropia mai mult, în vederea unei inspecţii vizuale''.
Nu este prima dată când NASA pierde contactul cu elicopterul. Anul trecut, nu a reuşit să stabilească legătură pe o perioadă de două luni.
Ingenuity, care cântăreşte doar 1,8 kilograme, a fost iniţial programat să decoleze doar de cinic ori, dar misiunea a depăşit toate aşteptările.
În total, elicopterul a parcurs circa 17 kilometri, şi zboară până la o altitudine de 24 de metri.
Longevitatea acestui dispozitiv este remarcabilă, considerând mai ales că trebuie să supravieţuiască nopţilor glaciale şi să se reîncălzească graţie panourilor solare, care îi reîncarcă bateriile pe parcursul zilei.