Mexicul ripostează după ce Trump a amenințat cu tarife mai mari. ”Ar distruge 400.000 de locuri de muncă în SUA”
O mişcare despre care guvernul său a spus că ar putea distruge 400.000 de locuri de muncă în SUA şi ar creşte preţurile pentru consumatorii americani, relatează Reuters. "Dacă vor exista tarife americane, Mexicul va creşte la rândul său tarifele", a spus Sheinbaum în timpul unei conferinţe de presă, în cea mai clară declaraţie de până acum că ţara sa pregăteşte posibile măsuri comerciale de retorsiune împotriva principalului său partener comercial. Ministrul economiei din Mexic, Marcelo Ebrard, a cerut mai multă cooperare şi integrare regională în loc de un război al taxelor de import ca represalii. "Este un glonţ în picior", a spus Ebrard despre tarifele propuse de Trump, care par să încalce acordul comercial USMCA dintre Mexic, Canada şi SUA. Ebrard a avertizat că tarifele vor duce la pierderi masive de locuri de muncă în SUA şi la o creştere economică mai mică şi vor afecta companiile americane care produc în Mexic prin dublarea efectivă a taxelor pe care le-au plătit. "Impactul asupra companiilor este uriaş", a spus el. Tarifele propuse ar afecta în mod deosebit principalii exportatori transfrontalieri din sectorul auto, a adăugat Ebrard, şi anume Ford, General Motors şi Stellantis. Ebrard a remarcat că 88% dintre camionetele vândute în SUA sunt fabricate în Mexic şi ele vor înregistra o creştere a preţurilor. Aceste vehicule sunt populare în zonele rurale care au votat în mod covârşitor pentru Trump. "Estimarea noastră este că preţul mediu al acestor vehicule va creşte cu 3.000 de dolari", a spus Ebrard. Sheinbaum şi Trump au vorbit la telefon ulterior în cursul zilei de miercuri, a declarat preşedinta mexicană pe platforma de socializare X, adăugând că cei doi au vorbit despre "consolidarea colaborării pe probleme de securitate" şi că discuţia a fost "excelentă". Trump a spus că tarifele vor rămâne în vigoare până când fluxul de droguri - în special fentanil - şi migranţi în SUA va fi controlat. Potrivit lui Sheinbaum, caravanele de migranţi nu mai sosesc la graniţa dintre SUA şi Mexic, "pentru că sunt abordate" în Mexic. O caravană de câteva mii de migranţi se îndrepta prin sudul Mexicului, dar numărul s-a diminuat în ultimele zile. Mulţi analişti consideră ameninţările tarifare ale lui Trump ca fiind mai mult o tactică de negociere decât o politică comercială. "Lipsa unei legături clare între această ameninţare şi întrebările legate de comerţ sugerează că noul preşedinte intenţionează să folosească tarifele ca strategie de negociere pentru a atinge obiective în mare parte care nu au legătură cu comerţul", a declarat David Kohl, economist şef la Julius Baer. Industria auto din Mexic este cel mai important sector de producţie al ţării, exportând predominant în Statele Unite. Reprezintă aproape 25% din toată producţia de vehicule din America de Nord. Analiştii de la Barclays au declarat că estimează că tarifele propuse "ar putea şterge efectiv toate profiturile" marilor producători auto din Detroit. "Deşi se înţelege în general că un tarif general de 25% pentru orice vehicul sau produs din Mexic sau Canada ar putea fi perturbator, investitorii subestimează cât de perturbator ar putea fi acest lucru", au scris ei într-o notă transmisă marţi. Brian Hughes, purtător de cuvânt al echipei de tranziţie a lui Trump, a declarat că tarifele vor proteja producătorii şi lucrătorii americani de "practicile neloiale ale companiilor străine şi ale pieţelor străine". Hughes a spus că Trump va implementa politici pentru a face viaţa mai accesibilă şi mai prosperă pentru ţara sa. GM şi Stellantis au refuzat să comenteze. Ford nu a comentat modul în care tarifele ameninţate îi vor afecta afacerea, dar a spus că produce mai multe vehicule în Statele Unite decât majoritatea marilor producători auto. Grupul mexican AMIA a declarat că se va pregăti pentru orice posibilitate şi va aştepta să vadă ce acţiuni oficiale vor fi luate. Institutul de Finanţe Internaţionale, un grup comercial pentru industria globală a serviciilor financiare, a avertizat că relaţiile Mexic-SUA ar putea deveni dificile în viitor. "Impunerea de tarife, care duc în cele din urmă la creşterea protecţionismului, şi alte politici care afectează ratele de schimb şi preţurile materiilor prime ar putea avea implicaţii semnificative pentru regiune", se arată într-o notă a institutului. USMCA urmează să fie revizuit în 2026. Katia Goya, director de economie internaţională la Grupo Financiero Banorte, a declarat că este probabil ca cele trei ţări din USMCA să caute o renegociere în bloc a pactului, mai degrabă decât să-l aprobe pentru a-l continua în forma sa actuală. "Efectul unei situaţii de conflict comercial este că va însemna o creştere economică mai mică în Statele Unite, un şomaj mai mare şi o inflaţie mai mare", a spus Goya. Ebrard a declarat că tranzacţiile cu USMCA s-au ridicat la 1.780 de miliarde de dolari în primele nouă luni ale acestui an.