Frigidere în loc de poduri: Noua modalitate prin care China încearcă să își stimuleze economia
Agenţia de stat pentru planificare din China a anunţat joi că aproximativ 150 de miliarde de yuani (29,7 miliarde de dolari) din cele 1.000 de miliarde de yuani pe care China îi va strânge în acest an prin emiterea de obligaţiuni speciale vor fi folosiţi pentru subvenţionarea programelor de schimbare a vechilor electrocasnice, automobile, biciclete şi alte bunuri.
Echivalentul a 0,12% din producţia economică şi 0,3% din vânzările de retail din 2023, această sumă este mult prea mică pentru a duce la o reechilibrare semnificativă a economie chineze spre un mod bazat pe consum sau să garanteze că China şi va atinge ţinta de creştere economică fixată pentru acest an la 5%.
Cu toate acestea, iniţiativa arată că la Beijing există îngrijorări referitoare la faptul că încrederea consumatorilor este aproape de un minim istoric şi de acea autorităţile testează, în sfârşit, instrumente recomandate de mult timp de economişti, dar care până acum nu au fost folosite.
În mod tradiţional, sumele colectate de pe urma emisiunilor de obligaţiuni speciale sunt utilizate de Beijing pentru a finanţa infrastructuri "strategice" sau investiţii care au legătură cu securitatea.
"Se schimbă modul în care sunt utilizate astfel de fonduri, în linie cu modificările care au loc la nivelul economiei. Este o schimbare importantă. Cea mai gravă problemă cu care se confruntă economia este cererea slabă, aşa că impulsionarea cererii interne va deveni o opţiune de politică mai importantă", susţine Nie Wen, economist la Hwabao Trust.
China a demarat scheme de schimbare a electrocasnicelor în luna martie, dar până acum Beijingul a implicat doar autorităţile locale lipsite de lichidităţi pentru finanţarea acestor programe, astfel că rezultatele nu au fost semnificative. Chiar dacă fondurile totale alocate începând in luna martie nu sunt cunoscute, vânzările de electrocasnice în luna iunie au fost mai mici cu 7,6% faţă de aceiaşi lună a anului trecut, iar vânzările de autoturisme au scăzut cu 6,2%.
Programele de subvenţionare a consumului sunt o raritate în China, şi sumele acordate sunt departe de cele înregistrate în SUA şi alte ţări în timpul pandemiei.
De exemplu, Lin, care lucrează pentru o platformă de livrări şi care a dori să îşi dezvăluie doar prenumele, a cumpărat un aparat de aer condiţionat cu o valoare de 3.000 de yuani (414 dolari) la două treimi din preţul de cost graţie schemei de subvenţionare. Cu toate acestea, Lin nu a cheltuit pe altceva cei 1.000 de yuani pe care i-a economist graţie subvenţiei, deoarece nu este "optimist" cu privire la evoluţia economiei.
Noul program permite subvenţii guvernamentale de până la 2.000 de yuani la achiziţionarea de electrocasnice şi de până la 20.000 de yuani la achiziţionarea de automobile electrice, indiferent de veniturile consumatorului.
La program pot participa şi consumatorii care nu sunt neapărat interesaţi în achiziţionarea de noi automobile sau frigidere, dar făcând asta vor cheltui bani care altfel ar fi fost folosiţi la achiziţionarea altor bunuri şi servicii.