Fermierii francezi au luat cu asalt Parisul: „Nu moare nimeni de foame în capitală”. Șoferii români, direct afectați
Your browser doesn't support HTML5 video.
Rămâne de văzut dacă măsurile anunțate în urmă cu puțin timp de premierul francez îi vor convinge pe fermieri să renunțe la protest. Gabriel Attal a promis controale masive la distribuitorii, care pun adaosuri excesive, înlesniri fiscale și reglementarea mai strictă a importurilor din Ucraina.
Mai mult, Attal dă de înțeles că Bruxelles-ul nu-i va mai obliga pe agricultori să lase necultivate porțiuni ale terenurilor.
Adam Parsons, corespondent Sky News Europe: ”Mă aflu pe autostrada A4, în dreptul localității Jossigny. Turnul Eiffel este la 30 de km în această direcție, iar Disneyland este chiar acolo. Șoseaua ar trebui să fie acum ticsită de mașini. Dar sunt pe banda de viteză și singurele vehicule din trafic sunt aceste tractoare.... staționate. Asta e una dintre principalele artere către Paris, dar nu circulă nimic și la fel stau lucrurile pe A1, A5, A6 și altele. Trebuie totuși să menționez că mai devreme am fost în centrul Parisului, iar traficul rula normal. Nu moare nimeni de foame în capitală, dar e cert că presiunea crește”.
Din elicopterele poliției au fost filmate imagini neverosimile cu autostrada A1, goală, în condițiile în care în mod normal e tranzitată zilnic de peste 100.000 de vehicule.
Iată și cum mai multe tractoare s-au "infiltrat" în trafic pentru a se alătura blocadei pe o altă autostradă, la una dintre intrările din Paris. Consecința imediată? O aglomerație de nedescris, cu zeci de kilometri de ambuteiaje.
Franck Mourgues, Cereal farmer/President of Rural Coordination for Bouches-Du-Rhone region: ”Vrem să ne recâștigăm suveranitatea alimentară. Vrem să blocăm concurența neloială din partea țărilor care trimit în Franța mărfuri ce nu respectă normele care ne sunt impuse nouă”.
”- Sfecla (ucraineană) care ajunge pe piața franceză... - Vă așteptați să vină cu prețuri mai mici? - Desigur! Ei nu respectă aceleași norme când își cultivă produsele. Au diferite tipuri de substanțe chimice active care sunt autorizate. Nu au aceleași costuri sociale ca noi. Este evident că sfecla lor va fi mai ieftină decât cea pe care o putem produce aici”.
Așa arată de mai bine de o săptămână și traseele transportatorilor români care duc marfă sau doar tranzitează Franța. Protestatarii blochează șoselele, dar și ieșirile din parcari cu baloți de fân, cărora adesea le și dau foc.
Garduri de sârmă ghimpată în fața Parlamentului EuropeanGeorge Căpățână, șofer: ”Pierdem timp, nu avem pe unde circula”.
Răzvan Grancea, managerul unei companii de transport: ”În momentul acesta am 11 camioane blocate în parcări din Franța. Întârziem cu mărfurile, sunt situații în care șoferii nu au mâncare, stau parcați unde nu există stații peco. Așteaptă, noi le-am recomandat să stea la cabină, sunt unele locuri unde sunt agresivi”.
Pierderile sunt enorme, spun reprezentanții companiilor de profil, iar unii dintre șoferi refuză să mai plece în curse.
Augustin Hagiu, președinte FORT: ”La cum arată harta protestelor în Franța, rutele ocolitoare sunt greu de depistat și nu prea reprezintă o soluție care să nu implice riscuri, oricând pot izbucni proteste pe orice porțiune de autostradă sau orice centură a unui oraș. Cel mai bine este ca Franța să fie ocolită”.
Între timp, protestele s-au extins și în Belgia.
În Belgia, fermierii s-au mobilizat încă din cursul nopții de duminică, iar protestele iau amploare de la o zi la alta, în mai multe regiuni. 300 de tractoare au luat cu asalt orașul Namur.
Câteva autostrazi au fost sau încă sunt blocate pe anumite porțiuni. Sunt tractoare care au ajuns în cartierul european din Bruxelles, dar nu au primit permisiunea de a protesta în fața Parlamentului European. Drept urmare, la Parlament s-au luat măsuri sporite de securitate și au fost amplasate în fața clădirii garduri de sârmă ghimpată.
Fermierii vorbesc de o mobilizare generală în Bruxelles în cursul zilei de joi, când va avea loc summitul extraordinar al șefilor de stat și de guvern.