Discuția care a dus la deturnarea avionului Ryanair către Minsk. ”Aveți o bombă la bord”
"Avem informaţii de la serviciile speciale care afirmă aveți o bombă la vord şi că ea poate fi activată deasupra Vilniusului", indică această transcriere în engleză, difuzată de departamentul de transport aerian al Ministerului Transporturilor din Belarus.
"Puteţi repeta acest mesaj?", răspunde pilotul, căruia apoi i se confirmă informaţia.
În timpul discuţiei, controlorul de zbor precizează că informaţia privind prezenţa unei bombe a fost transmisă "prin e-mail" şi că acest mesaj a fost împărtăşit cu "mai multe aeroporturi".
Într-un comunicat, Ministerul belarus al Transporturilor a repetat marţi că este vorba despre un e-mail semnat de organizaţia palestiniană Hamas, în care se afirmă că bomba va exploda deasupra Vilniusului dacă Uniunea Europeană va continua să susţină Israelul.
Transcrierea acestei discuţii cu turnul de control atestă că acesta a recomandat cu insistenţă o aterizare la Minsk. Atunci când pilotul a întrebat de la cine vine "recomandarea", controlorul de zbor a răspuns: "Sunt recomandările noastre".
Scandal internațional după deturnarea avionului
Şeful forţelor aeriene belaruse, care au interceptat acest zbor cu un avion de vânătoare Mig-29, a afirmat luni că echipajul a luat decizia "fără ingerinţă externă" şi că zborul Ryanair ar fi putut să aterizeze în Ucraina sau Polonia.
Autorităţile belaruse sunt acuzate că au deturnat acest zbor comercial Atena-Vilnius la Minsk pentru a-l putea aresta pe disidentul Roman Protesevici, un jurnalist de opoziţie în vârstă de 26 de ani care se afla la bord.
Deturnarea avionului a provocat un val de indignare şi Uniunea Europeană a decis să-şi închidă spaţiul aerian avioanelor belaruse pentru a pedepsi regimul preşedintelui Aleksandr Lukaşenko.
Belarusul a invitat mai multe organizaţii internaţionale să stabilească "circumstanţele" incidentului.
Departamentul pentru transport aerian din cadrul Ministerului belarus al Transporturilor a anunţat că a invitat să efectueze cercetări în acest sens Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IARA), Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), care ţine de ONU, precum şi autorităţile americane şi ale Uniunii Europene.