Modifica setarile cookie
Toate categoriile

De ce nu ai nevoie de autoturism în Olanda. Inspectorul PRO a testat transportul în comun. Diferențe uriașe față de România

Your browser doesn't support HTML5 video.

Olanda este țara în care deținerea unei mașini costă mult, iar autoritățile chiar descurajează folosirea ei. Alternativele oferite sunt însă exemplare, cu semafoare și șosele inteligente pentru mijloace de transport extrem de bine conectate.

Inspectorul PRO a testat transportul în comun olandez și, în câteva zile de filmare, nu a avut nevoie de mașină.

Amsterdam este un oraș inteligent și se află pe locul doi în lume atunci când vine vorba de eficiența transportului public, potrivit Forumului Mondial Economic. Pentru absolut toate mijloacele de mobilitate, olandezii folosesc un singur card de transport, valabil pretutindeni pe teritoriul țării.

Se poate folosi oriunde și cardul bancar, indiferent dacă vă aflați în autobuz, tramvai sau tren. Totul este foarte bine gândit. Autobuzele acoperă zonele din afara centrului, acolo unde tramvaiul și metroul nu ajung. Dar tramvaiele sunt cele mai populare în mijlocul orașului și nu rămân prinse în intersecții aglomerate.

Pentru turiști, așa e cel mai simplu. Localnicii folosesc, în schimb, cardul inteligent reîncărcabil, valabil in cazul tuturor mijloacelor de transport public. Inclusiv la parcarea bicicletelor.

Citește și
canabis
Olanda legalizează canabisul, într-un experiment local. Nu este legal în prezent, ci doar „tolerat”

Ruxandra este lector universitar și predă în Amsterdam mobilitate urbană. De la ea am aflat cum funcționează sistemul de taxare, diferit față de România.

Reporter: Deci, este un singur card pe care îl folosești în toată țara: și la tren, și la autobuz, și la tramvai, și la biciclete…

Ruxandra Aelenei, lector universitar în Olanda: "Da, da, exact la absolut toate mijloacele de transport".

Reporter: Unde se duc toți banii aceștia și cum se împart pentru fiecare administrație:

Ruxandra Aelenei, lector universitar în Olanda: "Într-un sac comun, mare cu bani, însă probabil, ați văzut, peste tot trebuie să faci o verificare ca ai cardul respectiv și, în baza acelei verificări, se împart apoi și banii. Totul se măsoară pe distanțe".

Verificarea despre care vorbește Ruxandra este foarte importantă. Cardul se validează neapărat atât la urcare, cât și la coborâre - indiferent dacă este unul de transport sau bancar. Pentru că în Amsterdam se plătește în funcție de numarul de kilometri și nu pe călătorie, așa cum e la noi. Așadar, dacă mergeti cu transportul în comun 10 kilometri veți plăti dublu față de o distanță de numai 5 kilometri.

Tariful de pornire este de 0,19 euro pe kilometru. Într-una din călătoriile noastre cu tramvaiul, ne-am grabit si nu am mai scanat cardul la coborâre.

Iată și ce a însemnat. Din cont, ne-au fost retrași 4 euro în loc de 1,5 euro, pe aceeași distanță.

Chris De Veer, manager de inovație în mobilitate urbană: "Plătești o taxă! Dacă la tren, de exemplu, nu-ți faci validarea cardului la ieșire, te încarcă cu 20 de euro… Plătești o taxă! Așa că ar fi bine să nu uiți să te înregistrezi la ieșire".

Companiile își încurajează angajații să folosească transportul în comun

Ca sa încurajeze folosirea transportului în comun, multe companii le oferă angajatilor carduri. Alternativa, cu mașina, ar fi oricum foarte costisitoare.

O oră de parcare a autoturismului în centru, pe stradă, costă 7,5 euro și nu mai puțin de 52 de eruo pe întreaga zi. Nici în zona adiacentă nu e cu mult mai ieftin. Așa că nu e rentabil să intri cu autovehiculul în oraș.

Tocmai de aceea, copiii învață de mici să meargă pe bicicletă. Si mai apoi cu trenul, pentru ca absolut toate mijloacele de mobilitate sunt foarte bine conectate cu gările.

Ruxandra Aelenei, lector universitar în Olanda: "Majoritatea gărilor din Țările de Jos funcționează ca un soi de hub. Deci, nu mai sunt doar o gară pentru trenuri. Sunt un soi de spații multifuncționale. Puteți vedea și magazine, restaurante... Sunt săli de întâlniri pe care le poți închiria pentru a te întâlni cu parteneri de afaceri".

În spatele gării din Amsterdam, partea de nord a orașului este ruptă de un râu. Cum autoritățile nu au avut spațiu suficient pentru construirea unui pod, iată ce soluție a găsit Primăria.

Ruxandra Aelenei, lector universitar în Olanda: "A pus la dispoziția oamenilor aceste bac-uri. Sunt gratuite și circulă cam din 5 în 5 minute, astfel că oamenilor le este foarte ușor să treacă pe partea cealaltă a râului".

Reporter: De ce este gratuit?

Ruxandra Aelenei, lector universitar în Olanda: "Nu ai cum să ceri bani pentru ceva ce orașul ar trebui, de fapt, să ofere cetățenilor".

Și astfel, Amsterdam oferă cam tot ce și-ar putea dori un cetățean. Iar Primăria este mereu cu privirea ațintită către viitor. De curând, a apelat la arhitecți pentru orașe inteligente și le-a cerut să gândească soluții pentru ca anumite serivicii să fie mutate de pe pământ în aer. Tom Van Arman lucrează la un asemenea proiect.

Tom Van Arman, architect pentru orașe inteligente: "Dronele vor veni… Cerul va deveni noua dezvoltare imobiliară și va trebui să-l aranjăm. Nu le vom folosi doar pentru a muta bunuri și produse, ci chiar și oameni".

Pentru început, dronele vor transporta mâncare, în locul curierilor. Dar și organele pentru transplant și sângele pentru spitale. Iar arhitecții lucrează intens la clasificarea dronelor in functie de greutate, stabilesc culoarele de zbor și gândesc legislața. Si asta pentru că autoritățile olandeze își doresc să fie cu un pas înaintea roboților și nu în spatele lor.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult