Cum au ajuns avioanele să zboare deasupra Polului Nord, după ce Rusia și-a închis spațiul aerian pentru unii transportatori
Pentru unele zboruri, precum cele care leagă Europa și Asia de Sud-Est acest lucru este foarte problematic, pentru că Rusia se află între ele, notează CNN.
Problema aceasta cel mai bine exemplificată de zborul Finnair de la Helsinki la Tokyo. Înainte de invazia Ucrainei, avioanele de la această companie decolau și virau rapid în spațiul aerian al Rusiei vecine, unde parcurgeau 4.800 de km. Apoi, intrau în China, parcurgeau 1.600 de km, intrau iar în Rusia, la nord de Vladivostok. Până la final, călătoria dura nouă ore și se parcurgeau 8.000 de km.
Ultimul zbor de acest fel a avut loc pe 26 februarie. A doua zi, Rusia a interzis Finlandei să-i folosească spațiul aerian, forțând anularea temporară a majorității zborurilor spre destinațiilor asiatice ale Finnair, inclusiv Coreea de Sud, Singapore și Thailanda.
Până la urmă reprezentanții companiei au fost nevoiți să găsească o soluție, iar asta a fost: zborul peste Polul Nord. În loc să se îndrepte spre sud-est în Rusia, avioanele aveau să plece acum din Helsinki și să meargă direct spre nord, îndreptându-se spre arhipelagul norvegian Svalbard, înainte de a trece peste pol și Alaska.
Acum, zborul durează 13 ore și se parcurg peste 12.800 de km. Mai mult, se folosește cu 40% mai mult combustibil pentru o astfel de călătorie.