Criză majoră a aprovizionării în Marea Britanie. Se anunță o iarnă grea pentru britanici
Your browser doesn't support HTML5 video.
Cauzele sunt atât Brexitul, cât şi pandemia, care a antrenat restricţii de circulaţie.
Dacă nu va lua măsuri decisive, Regatul va avea o iarnă foarte grea, marcată de penurii de tot felul şi de panică. Guvernanţii fac apel la britanici să nu facă stocuri.
De vineri dimineaţă, în fata benzinăriilor din Anglia sunt cozi imense. Sute de staţii au închis din lipsă de combustibil, iar un lanţ de benzinării a limitat la 30 de lire valoarea benzinei vândută fiecărui client.
Britanic: „Am fost la o staţie, era închisă. La încă una, tot închisă. Aşa că nu am de ales decât să stau la coadă”.
Oameni tind să intre în panică, iar asta agravează penuria.
Britanic: „E o idioţenie că stăm la cozi. Dar jobul meu de şofer de taxi e să circul cu maşina. În rest, oamenii spun şi altora că sunt cozi, aşa că vin şi ăia. Şi tot aşa”.
Britanic: „Uitaţi-vă la indicatorul de carburant. De obicei, nu umplu rezervorul, dar acum e gol. Cum ajung luni la muncă? Am încercat la trei staţii”.
Nu doar benzina lipseşte. În Regat, e vremea penuriilor de tot felul: restaurantele au meniurile sărăcite, iar în magazine rafturile sunt adesea goale.
În ultima săptămână, şi o lipsă gravă de dioxid de carbon ameninţă sectorul alimentar, mai ales pe producătorii de mezeluri şi bere.
Afectate sunt şi livrările de medicamente şi de produse chimice pentru purificarea apei. Principala cauză este lipsa şoferilor de camion, un deficit estimat la o sută de mii de oameni.
Ca să atragă personal, unii angajatori au oferit salarii de până la 70.000 de lire sterline pe an, cu bonusuri de 2.000 de lire sterline.
Laurence Bolton, director la Naţional Driving Centre: „Companiile, operatorii au ajuns să liciteze pentru şoferi”.
Din cauza pandemiei, şi alte ţări, precum Germania şi Statele Unite, duc lipsă de şoferi de camioane, dar în Regat criza e agravată de Brexit.
După ieşirea Londrei din Uniunea Europeană, guvernul conservator şi-a propus să acorde cu prioritate vize de muncă imigranţilor înalt calificaţi, sperând că lipsa forţei de muncă se va rezolva de la sine prin mărirea salariilor.
Grant Shapps, Ministrul Transporturilor: „Mult timp, ţara noastră s-a bazat pe forţa de muncă est-europeană ieftină, sabotând piaţa internă şi creând probleme pe termen lung”.
Reglementările post-Brexit îngreunează serios angajarea est-europenilor. Dar, pentru a dezamorsa criza în prag de sărbători, autorităţile iau acum în calcul acordarea de vize temporare pentru camionagii. Altă variantă vehiculată se referă la mobilizarea armatei pentru a susţine lanţul de aprovizionare.