Chuck Yeager, primul pilot care a trecut bariera sunetului, a murit. Câți ani avea
Your browser doesn't support HTML5 video.
As al aviației americane în cel de-Al Doilea Război Mondial, cunoscut pentru curaj și pentru stilul său direct, Yeager și-a câștigat locul în istorie prin realizările ca pilot de teste, în anii de după război. A deschis calea misiunilor spațiale de succes ale anilor '60 și se putea lăuda cu peste 10.000 de ore de zbor în 350 de tipuri de aeronave, de-a lungul celor 60 de ani de activitate.
Născut în Virginia de Vest în 1923, Yeager n-a fost ceea ce se cheamă un talent înnăscut.
Chuck Yeager: „Nu știam nimic despre pilotaj, nu urcasem niciodată într-un avion.”
La începutul celui de-Al doilea Război Mondial, s-a înrolat mecanic în forțele aeriene. Primul zbor n-a mers prea bine.
Chuck Yeager: „Am vomitat prin tot avionul. Mi-am zis că am făcut o mare greșeală.”
A profitat, totuși, de un program al armatei care le oferea celor înrolați posibilitatea de a deveni piloți. La manșa unui avion P-51 Mustang, botezat "Glamourous Glennis" în cinstea iubitei și, ulterior, soției sale, Yeager a doborât 12 avioane germane, din care 5 într-o singură luptă aeriană.
Chuck Yeager: „Îmi amintesc ziua de 4 martie 1944, era abia a opta misiune a mea, am doborât un aparat inamic cu un Mustang chiar deasupra Berlinului. A doua zi, am fost eu doborât.”
A scăpat cu viaţă şi fără să fie luat prizonier, așa că a revenit alături de camarazii săi.
Chuck Yeager: „În luptă, ori ești omorât ori nu. Dacă nu ai controlul asupra situației, nu-ți bate capul.”
După război, a devenit pilot de teste, ca parte a proiectului secret XS-1, care a avut obiectivul de a atinge Mach 1, viteza sunetului.
Yeager a intrat în istorie pe 14 octombrie 1947, când un bombardier B-29 i-a transportat avionul viu colorat la aproape 8.000 de metri deasupra deșertului Mojave din California.
Nici Yeager, nici inginerii forțelor aeriene nu știau dacă avionul şi pilotul vor face față vitezei fără precedent, fără a se dezintegra. Zborul a fost, însă, un succes. Yeager a dus avionul alimentat cu oxigen lichid și etanol la viteza de 1,06 Mach - aproximativ 1.126 kilometri pe oră - până la o altitudine de 13.000 de metri. După 14 minute a aterizat calm, pe fundul unui lac secat.
Chuck Yeager: „Nu privesc situațiile ca fiind riscante sau nu. O faci sau n-o faci. Dacă scapi, înseamnă că ți-ai făcut treaba.”
Yeager a fost însă la un pas de a rata istoricul zbor. Cu două zile înainte, a căzut de pe cal şi şi-a rupt două coaste. În pofida durerii, s-a legat în scaunul de pilot și a folosit o coadă de mătură ca să închidă chepengul de la carlingă.
În 2012, la exact 65 de ani de la prima ispravă, a spart din nou bariera sunetului.
Statutul legendar de care s-a bucurat i-a asigurat includerea în cartea "The Right Stuff", scrisă de Tom Wolfe, unde e prezent alături de astronauți precum John Glenn. Volumul a fost ecranizat în 1983.
„Nu le-am făcut încă pe toate, dar până când voi termina nu voi fi ratat multe. Dacă mă prăbuşesc mâine, nu o să mor încruntat. M-am distrat pe cinste", scria Chuck Yeager în autobiografia sa din 1985.