Boeing a ascuns de autorități piese defecte care ar fi putut fi instalate în avioanele 737 Max, susține un nou denunțător
Potrivit unei investigații a unei subcomisii a Senatului SUA făcută publică marți și citată de CNN, Boeing a încercat să ascundă piesele neconforme de către autoritățile de reglementare ale Administrației Federale a Aviației (FAA), mutându-le de la vedere și falsificând înregistrările.
Așa susține Sam Mohawk, noul denunțător (avertizor de integritate) care lucrează pentru unitatea de asigurare a calității Boeing din Renton, Washington.
Boeing nu a reușit să contabilizeze multe dintre piesele pe care le-a mutat pentru a ocoli autoritățile de reglementare și probabil că acestea au ajuns să fie instalate în unele avioane, a declarat Mohawk.
Boeing a anunțat că a primit acest raport de la anchetatorii Congresului luni seara.
"Examinăm afirmațiile", se arată în declarația companiei.
"Încurajăm în permanență angajații să raporteze toate preocupările, deoarece prioritatea noastră este să asigurăm siguranța avioanelor noastre și a publicului călător".
Directorul general al Boeing, Dave Calhoun, va fi confruntat cu noile afirmații, pe lângă alte acuzații ale denunțătorilor privind deficiențele de siguranță ale Boeing, în cadrul primei sale audieri în Congres, marți. CEO-ul demisionar al Boeing intenționează să își ceară scuze pentru recentele eșecuri de siguranță ale Boeing în mărturia sa.
Potrivit mărturiei sale, consultată de CNN, Calhoun va recunoaște problemele legate de cultura companiei, dar va respinge afirmațiile potrivit cărora compania a luat represalii împotriva celor care au scos la iveală probleme de siguranță.
"S-au spus multe despre cultura Boeing. Am auzit aceste îngrijorări cu voce tare și clar", va spune el în comentariile pregătite și publicate de Boeing luni după-amiază. "Cultura noastră este departe de a fi perfectă, dar luăm măsuri și facem progrese. Înțelegem gravitatea și ne angajăm să mergem înainte".
Remarca "departe de a fi perfectă" este o subestimare masivă.
Boeing a fost supusă unei examinări intense, cu numeroase investigații federale și audieri în Congres, de când, la 5 ianuarie, la un zbor Alaska Air Boeing 737 Max, un dop de ușă a explodat, lăsând o gaură imensă atât în avion, cât și în reputația Boeing.
Dincolo de publicitatea negativă a audierilor din Senat, Boeing a primit ordin de la Administrația Federală a Aviației să își îmbunătățească problemele de siguranță înainte de a putea relua producția normală, ceea ce a cauzat probleme companiilor aeriene care nu pot obține avioanele comandate.
Iar acest lucru, la rândul său, a însemnat tarife mai mari pentru pasageri, a căror încredere în avioanele companiei a fost pusă la grea încercare.
În comentariile pregătite și publicate marți dimineață de senatorul Richard Blumenthal, democratul din Connecticut care prezidează comisia, senatorul îl acuză pe Calhoun că a pus profiturile mai presus de siguranța avioanelor, că a condus o companie în care cei care au ridicat probleme de siguranță s-au confruntat în mod regulat cu represalii, în ciuda afirmațiilor contrare din partea conducerii.
"Aceasta este o cultură care continuă să prioritizeze profiturile, să forțeze limitele și să nu-și ia în seamă lucrătorii", se arată în comentariul de deschidere pregătit și publicat de Blumenthal. "O cultură în care cei care vorbesc sunt reduși la tăcere și marginalizați, în timp ce vina este împinsă până la nivelul fabricii. O cultură care permite represalii împotriva celor care nu se supun rezultatelor. O cultură care trebuie reparată cu disperare."
"Acuzațiile sale sunt extraordinar de grave", a spus Blumenthal.
"Relatarea sa despre represaliile împotriva sa este deosebit de înfiorătoare, presiunea care a fost exercitată asupra sa pentru a păstra tăcerea. Au un program numit Vorbește bine, i s-a spus să tacă."
Blumenthal a spus că el și alții au sperat că Calhoun va schimba în bine cultura și practicile de la Boeing atunci când a preluat funcția de director general în ianuarie 2020, la 10 luni după 20 de luni de imobilizare la sol a 737 Max, în urma a două accidente fatale.
"Dar apoi, în luna ianuarie a acestui an, s-a văzut adevărata față a sa, după promisiunile Boeing făcute către public", va spune Blumenthal, potrivit mărturiei sale pe care a pregătit-o.
Un amplu document de cercetare pregătit de asistenții comisiei arată că grupul de experți este înarmat cu mărturii ale informatorilor din interiorul Boeing. Unii dintre denunțătorii din document și-au făcut publice declarațiile sau au vorbit cu CNN.
Printre acestea se numără afirmația lui Mohawk că, în iunie 2023, când FAA a notificat Boeing că va inspecta fabrica sa din Renton, compania le-a spus angajaților să mute majoritatea celor 60 de piese neconforme într-o altă locație, pentru a le ascunde de inspectori. Multe dintre ele au fost mutate înapoi, dar unele au fost pierdute, susține Mohawk.
De asemenea, el susține că, în august 2023, Boeing le-a spus angajaților să șteargă înregistrările privind piesele neconforme, ceea ce l-a determinat să facă o sesizare - dar Boeing nu a luat nicio măsură.
Adjuncții au scris într-o notă că denunțătorii "descriu o imagine tulburătoare a unei companii care prioritizează viteza de fabricație și reducerea costurilor în detrimentul asigurării calității și siguranței aeronavelor".
"Aceste priorități nepotrivite par să contribuie la o cultură a siguranței care nu apreciază și nu abordează suficient de mult cauzele profunde ale preocupărilor angajaților și nu descurajează suficient de mult represaliile împotriva angajaților care vorbesc", se arată în memoriu.
Audierea de marți de către subcomitetul permanent al Senatului pentru investigații se intitulează "Cultura de siguranță defectă a Boeing".
Este doar cea mai recentă audiere din acest an a Congresului SUA cu privire la problemele de siguranță de la Boeing, dar este prima dată când Calhoun depune mărturie în cei peste patru ani în care a condus compania. Acestuia i se va alătura Howard McKenzie, inginer șef al Boeing.