Bloomberg: Se formează o "flotă fantomă" de petroliere pentru a servi interesele Rusiei
Până la intrarea în vigoare a embargoului Uniunii Europene asupra petrolului rusesc va, la 5 decembrie, Kremlinul a găsit, totuși, o cale pentru al său „aur negru”.
Christian Ingerslev, directorul executiv al Maersk Tankers din Copenhaga, care operează o flotă de 170 de nave, a declarat că "dacă ne uităm la câte nave au fost vândute în ultimele șase luni unor cumpărători necunoscuți, este clar că se construiește o flotă pentru a transporta aceste mărfuri".
Potrivit brokerului de construcții navale Braemar, alte 240 de nave - 102 "Aframax", 58 "Suezmax" și 80 de petroliere foarte mari - au fost achiziționate pentru a sprijini transportul a patru milioane de barili pe zi de către Rusia în Orientul Îndepărtat. Chiar și anul trecut, acestea au transportat petrol iranian și venezuelean, relatează Bloomberg, citată de Ukrainska Pravda.
Anup Singh, șeful departamentului de cercetare a petrolierelor de la Braemar, a declarat că a existat o creștere puternică a tranzacțiilor cu petroliere de către entități necunoscute din Dubai, Hong Kong, Singapore și Cipru. Multe dintre ele sunt nave vechi și vor ajunge în flota fantomă, iar unele petroliere sunt furnizate și de armatorul rus PJSC Sovkomflot.
Asia, principala destinație a Rusiei după 5 decembrieBloomberg prezice, de asemenea, o creștere a transbordărilor între nave. Acest lucru este legat atât de riscul de sancționare a procesării exporturilor direct din porturile rusești, cât și de necesitatea de a transborda încărcături mici pe petroliere mai mari pentru călătorii pe distanțe lungi.
Embargoul UE asupra petrolului rusesc va intra în vigoare la 5 decembrie, iar în cazul produselor petroliere la 5 februarie. În timp ce navele obișnuiau adesea să navigheze direct către cumpărătorii europeni, Asia - în special China și India - pare să devină cu siguranță destinația principală după 5 decembrie.
Odată ce sancțiunile vor intra în vigoare, mările europene vor fi aproape sigur interzise pentru aceste așa-numite transferuri STS, iar Rusia sau cumpărătorii săi nu vor fi de mare ajutor dacă le vor efectua în Marea Baltică. Asta pentru că, în mod ideal, petrolul cu destinația Asia va fi transferat pe superpetroliere gigantice care sunt prea mari pentru a ieși din Marea Baltică cu încărcăturile la bord.
Nava inițială ar face cale întoarsă după descărcarea încărcăturii sale pe acel superpetrolier și s-ar întoarce pentru mai mult petrol rusesc, creând un efect de navetă.