Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Utrecht, un oraș regândit și reconstruit în întregime. O autostradă a dispărut, pentru a face loc bicicletelor

Your browser doesn't support HTML5 video.

Olandezii își doresc liniște în orașe, mult spațiu verde, dar și locuri în care să facă mișcare. Utrecht este recunoscut în întreaga lume pentru asta, după ce autoritățile au regândit și reconstruit orașul în întregime.

O autostradă a dispărut, pur și simplu, din centru, iar pe unele străzi, mașinile nu sunt văzute cu ochi buni. În prezent, în Utrecht, se construieste și primul cartier gândit complet fără autoturisme.

O echipă de la Inspectorul PRO a vizitat locul și vă arată proiectele inovatoare.

Utrecht este al patrulea oraș ca mărime din Olanda și se află la 44 de km distanță de Amsterdam. A câștigat 11 premii europene pentru Spațiul Public Urban, după ce autoritățile au regândit și reconstruit întreaga metropola. Rezultatul este spectaculos. A devenit cel mai prietenos loc pentru biciclete. Are cea mai mare și bine conectată gară din Olanda și un transport public de invidiat.

Aici am cunoscut-o pe Ruxandra, o româncă architect, care îi ajută pe olandezi la planificare urbană.

Citește și
haine
A apărut prima bibliotecă de haine. Oamenii împrumută haine ca pe cărți: ”Acesta este viitorul”

Reporter: Tu ce faci în Olanda?

Ruxandra Aelenei, lector în mobilitate urbană: Eu ce fac în Olanda? Acum sunt lector în mobilitate urbană, la Universitatea de Știinte Aplicate din Amsterdam.

Adică, este unul dintre profesorii universitari care îi învată pe copiii olandezi cum să gândească planurile urbane ale orașelor din viitor.

Este plecată de 10 ani din România și a lucrat o perioadă și la Primăria din Utrecht. A făcut parte din echipele care au transformat complet orașul.

Ne-a fost ghid și ne-a arătat exemple concrete. În centru, autoritățile au desființat o autostradă urbană. Acum, e zonă de recreere.

Autrostrada urbană, redusă considerabil

Am ajuns într-o zonă în care, până acum trei ani, pe aici trecea o autostradă care avea, nu mai puțin de nouă benzi de circulație. Acum totul s-a transformat, trece un râu pe aici, există un parc, băncuțe și oameni care se plimbă și se bucură de această zonă.

Ruxandra Aelenei, lector în mobilitate urbană: „În loc de nouă benzi de circulație, în momentul de față sunt două benzi de circulație, iar restul de spațiu a fost distribuit între pietoni, biciciliști, spațiu verde”.

Timp de 25 de ani, autostrada urbană a umplut centrul de zgomot și poluare. Autoritățile și-au dorit să redea locul naturii și să reconstruiască zona așa cum era ea odată: cu canalul medieval, ce făcea parte din structura de apărare a orașului. Transformarea a durat 20 de ani. S-a lucrat pe porțiuni fără blocarea circulației, astfel încât metropola să funcționeze. Iar efortul a meritat.

Ruxandra Aelenei: S-a dovedit a fi o greșeală de planificare urbană.

Reporter: Cum de nu s-a aglomerat? Să reduci de la nouă benzi, la două benzi...

Ruxandra Aelenei: Cu cât adaugi o bandă de circulație în plus pentru autoturisme, cu atât atragi mai multă circulație auto și atunci e un fel de cerc vicios care nu se mai termină niciodată.

Așa că autoritățile locale au făcut pasul înapoi, iar Utrecht este renumit astăzi în întreaga lume pentru planurile de reducere constantă a drumurilor permise autoturismelor. Dar si pentru alternativele create: transportul în comun și pistele pentru biciclete. De câștigat au câștigat oamenii spații de recreere și zone verzi.

Ronald Tamse, urbanist și inginer de trafic: „Dacă veniți peste 5 ani, aici va fi o singură bandă de circulație, pe fiecare sens. Uitați-vă la toate aceste mașini... Pentru mine, acesta este trafic aglomerat!”.

Discuția noastră a durat doar câteva minute, timp în care șoseaua s-a și eliberat.

Ronald Tamse: Să vă dați seama cum ne descurcăm cu vechea și noua infrastructură, avem peste 100 de oameni care lucrează doar în departamentul de mobilitate urbană.

Reporter: Woow. 100 de oameni care gândesc viitorul unui oraș.

Cartier fără mașini

Transformările sunt într-adevăr spectaculoase. Pe unele străzi există chiar și indicatoare rutiere pe care scrie că autovehiculele sunt musafire.

Iar în alt loc există un pod special pentru bicicliști și pietoni care servește, în același timp, drept acoperiș pentru o școală. Construcția traversează canalul Amsterdam – Rin.

Cu astfel de inovații, Utrecht are acum o rețea impresionantă de piste pentru ciclism. Așa arată cea mai aglomerată dintre ele. Pista face legătura cu parcarea subterană, gandită special pentru vehiculele pe două roți.

Reporter: Aici este intrarea către cea mai mare parcare de biciclete din lume, sub Gara Centrală. Incredibil.

Ruxandra Aelenei: Da! Este o parcare pe trei niveluri. 12.500 de locuri de parcare pentru bicilete. Imaginează-ți ce-ar însemna ca spațiu 12.500 de autoturisme, în loc de biciclete. E imposibil.

Arhitecții au decis să construiască parcarea sub Gara Centrală, după ce studiile au arătat că 60 la sută din oamenii care folosesc trenul, în Utrecht, vin pe bicicletă. Zilnic, trec pe aici 250.000 de călători. Așa s-a justificat ideea unui proiect atât de mare.

Ruxandra Aelenei: Dacă îți parchezi bicicleta, poți să te duci direct la trenuri. E un tunel care leagă direct parcajul de biciclete, cu trenul. Deci, nu mai trebuie să ieși afară. Nu este plină niciodată. Este supradimensionată din start, pentru că așa ceva nu poți să extinzi după trei ani.

Cel mai recent plan de design al autorităților este construirea unui cartier cu 10.000 de locuințe, gândit complet fără mașini în interior. Va exista doar cate un loc de parcare, la fiecare trei apartamente. Dar asta nu înseamnă că oamenii nu vor avea autoturisme, ci le vor lăsa la marginea zonei rezidențiale.

Mai e mult până o să ajungem să gândim la fel. Dar administațiile locale se pot inspira din modelul olandez. Și poate, cândva, vom avea și noi orașe mai prietenoase, cu multe zone pentru plimbări și relaxare, în detrimentul traficului aglomerat.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult