Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Situaţie revoltătoare pentru obținerea permisului auto: ”M-am programat peste 6 luni. Doamne fereşte!”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Proasta organizare din prefecturi, dar şi din Ministerul de Interne, încalca drepturile celor care vor să-şi ia permisul de conducere.

Potrivit legii, candidaţii au dreptul să dea examen ori de câte ori doresc pe durata valabilitaţii şcolii de un an. Ori în condiţiile în care unui candidat îi vine rândul la "traseu", abia după 6 luni oamenii rămân, practic, cu o singură posibilitate. Cine nu ia examenul face şcoala din nou.

Situaţia este veche şi a fost generată de plecările din sistem. Depăşite de situaţie, autorităţile promit că abia în martie vor face angajări.

Situaţie revoltătoare în România pentru obţinerea permisului de conducere. 200.000 de oameni sunt afectaţi, într-un an, din cauza proastei organizări din prefecturi şi Ministerul de Interne. Cei care vor să devină şoferi sunt nevoiţi să aştepte chiar şi 6 luni pentru ca să fie examinaţi.

Durata exagerat de mare dintre proba scrisă şi cea practica - adică dintre "sală" şi "traseu" - încalca legislaţia. Deşi au dreptul la 10 examinări în trafic, în unele judeţe candidaţilor le vine rândul o singură dată, pe durata valabilitaţii şcolii. Oamenii rămân practic doar cu o şansă în 12 luni ca să demontreze că ştiu să şofeze.

Citește și
Viorica Dăncilă
Averea Vioricăi Dăncilă, propunerea PSD pentru Palatul Victoria. Suma donată către PSD

Unei tinere i-a pierit zâmbetul când a aflat că urmează să aștepe o jumătate de an ca să dea proba de traseu. "M-am programat aproape peste 6 luni. Doamne fereşte. Sper să am noroc să-l şi iau", spune aceasta.

De fapt, acestea sunt marile probleme. Actele, obligatorii pentru examen, expiră după câteva luni. Iar eliberarea altora noi înseamnă drumuri şi timp pierdut. În plus, oamenii încep să uite ce au învăţat. Îşi pierd îndemânarea la condus şi sunt nevoiţi să plătească ore suplimentare de şofat. Alţi bani, alta distracţie.

"Am ajund deja la două mii şi ceva de lei, cu tot cu ore suplimentare. Nu ai cum să înveţi să conduci dacă stai şase luni. Trebuie să faci ore! În şase luni uiţi tot!", susține un candidat.

Cazul extrem este însă altul. Acela în care școala de şoferi expiră înainte ca oamenii să apuce să-şi ia permisul. În această situaţie se regăsesc toţi aceia care "pică" traseul şi sunt nevoiţi să achite cursurile din nou.

Bătaia de joc pleacă de la faptul că omului îi vine rândul la traseu, în unele judeţe, după 180 de zile. În condiţiile în care legislaţia îi dă dreptul să susţină proba din 15 în 15 zile. Şi aşa se face că în loc să poată fi examinat în trafic chiar şi de 10 ori, dacă e nevoie, candidatul să rămână doar cu o singură verificare.

În cazul de la Braşov, Şefa Serviciului Permise Auto îşi recunoaşte neputinţa. Anul trecut i-au plecat 7 oameni şi n-a putut să angajeze alţii. Spune că sistemul nu i-a permis scoaterea la concurs a posturilor vacante. Şi a fost nevoită să-i pună la muncă suplimentară pe cei pe care îi avea. Dar, cu tot sacrificiul de a lucra şi în week-end, funcţionarii n-au făcut faţă cererii.

Într-adevăr, criza de examinatori se resimte în întreaga ţară. Examinatorii sunt acei poliţişti de la brigada de poliţie rutieră special pregătiţi pentru a-i testa pe alţii. Aceştia urmează nişte cursuri la finalul cărora primesc un atestat, eliberat de Ministerul de Interne. Un act fără de care un poliţist obişnuit nu are dreptul să examineze pe nimeni. Şi nici să decidă cine ştie şi cine nu ştie să conducă. Iar criza de specialişti este cu atât mai mare cu cât aceiaşi oameni fac şi treabă de la ghişeu şi treabă de pe traseu.

La Ilfov, de exemplu, oamenii au răbufnit din cauza drumurilor şi a cozilor. Unii, mai, mai, să se ia la bătaie!

Ioan Chirițoiu, Şeful Serviciului Permise Ilfov, se confrunta des cu astfel de altercaţii. Lipsa de personal l-a obligat să muncească la ghişeu, ca orice funcţionar. Şi-a mărit astfel echipa de la 5, la 6 oameni. Dar nu a reuşit să reducă şi termenele, aşa cum pretinde. La Ilfov, durata de aşteptare este de 3 luni.

Vinovăţia pentru încălcarea drepturilor candidaţilor la obţinerea permisului de conducere o poartă prefecturile şi Ministerul de Interne. Şi asta pentru că nimeni nu a făcut angajări după plecarea examinatorilor. Aceştia nu au părăsit sistemul de ieri, de azi. Ci de de acum aproape un an, odată cu valul de pensionări, care a lăsat Ministerul de Interne fără 18 mii de angajaţi.

Secretarul de Stat Mihai Dan Chirica, din ministerul de interne, încearcă o scuză.

"S-au făcut eforturi şi, din câte ştiu eu, timpii s-au redus semnificativ. Vă pot da un exemplu, la Vaslui ajunsesem la un termen de 9 luni de zile, acum maxim 90 de zile. Pe măsură ce vom angaja şi oameni", explică acesta.

Aceste angajări sunt benefice, dar vin târziu. Abia în martie, anul acesta. După ce haosul a pus stăpânire pe aproape întreaga ţară. Rămâne de văzut ce se va schimba în bine și ce nu. Cert este că, până atunci, candidaţii care nu-şi iau carnetul de conducere din prima încercare trebuie să plătească școala din nou.

Şi nu e ieftină! În funcţie de zone, minimul taxei pleacă de la 950 de lei şi poate ajunge până la 1500 de lei, pentru categoriile A şi B. Orele suplimentare de condus costa şi ele câte 100 de lei, pe şedinţă. Iar un permis pentru categoria de profesionişti se ridică la 5400 de lei.

În momentul de faţă, 7,3 milioane de romani au carnet de conducere. Iar numărul este într-o continuă creştere. Cu câteva sute de mii, în fiecare an.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult