Vapori toxici la bordul unor avioane care zboară și în România. “Nu mai puteam să respir bine. Simțeam o presiune în piept”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene confirmă că mai mulți operatori aerieni se confruntă cu scurgeri de vapori în avion, ce pot fi toxici.
Inspectorul PRO a adunat mărturiile echipajelor celei mai mari companii low cost din Europa, care au ajuns cu intoxicații la spital.
Cât de cunoscut vă este mesajul "zborul dvs a fost anulat, sau are întârziere"? L-au primit mulți români care și-au cumpărat în această vară bilete la cea mai mare companie low cost care operează în țara noastră. Motivele sunt diverse, de la rotația aeronavei și a lipsei de echipaj, până la restricțiile de rută și defecțiunile tehnice ale avioanelor.
Echipa de la Inspectorul PRO a investigat ce se poate ascunde în spatele unor incidente tehnice. Așa am aflat că unele zboruri au avut întârzieri din cauza apariției la bordul aeronavelor a unor vapori care ar putea fi toxici. În aviație, fenomenul este cunoscut sub numele de FUMES.
Pilot: ”Scurgeri de ulei și vapori care se duc prin sistemul de aer condiționat, contaminează aerul din interiorul avionului pe care îl inhalezi”.
Însoțitor de zbor: ”Stări de amețeală, nu puteam să merg drept, nu mai puteam să respir bine. Simțeam că am o presiune pe piept”.
Însoțitor de zbor: ”Pot duce la incapacitarea totală”.
Pilot: "Bineînțeles, e foarte toxic!".
Pe fir a intrat și Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene, care a comandat un studiu pentru a investiga problema. Sub protecția anonimatului, mai mulți piloți și însoțitoare de bord ne-au mărturisit că s-au intoxicat în interiorul aeronavelor și că nu și-au mai putut continua zborurile.
Pilot: ”Am experimentat de mai multe ori, din câte îmi amintesc la Wizz Air și de fiecare dată am spus: nu zbor cu acest avion, pentru că știu că acești vapori rămân în organism și sunt foarte toxici".
”Te costă bani dacă ții avionul la sol și nu zbori”Pilot: ”În cazul meu, a fost vorba de greață, ochi iritați, gât iritat, leșin”.
Este pentru prima dată când membrii echipajelor au curaj să vorbească și atrag atenția asupra unui fenomen care, susțin ei, poate pune în pericol siguranță aeriană, sănătatea piloților, a stewardeselor și a pasagerilor. Echipa de la Inspectorul PRO a documentat mai multe situații.
Corespondent PRO TV Ramona Țintea: "24 martie – avionul pleacă, dimineața devreme, de la București și ar fi trebuit să ajungă la Veneția. Deasupra Serbiei însă, pilotul întoarce aeronava, după ce mai mulți membrii ai echipajului s-au simțit rău și nu au mai putut continua zborul. La fel, s-a întâmplat și pe 1 mai – zborul București – Malta. Avionul a fost întors când se afla în spațiul aerian al Bulgariei. Iar pe 22 iunie, două echipaje la rând au refuzat să opereze pe o aeronavă, raportată des cu astfel de probleme, iar pasagerii au așteptat în aeroport peste cinci ore, până când compania a găsit o soluție".
Echipajele cu care am stat de vorba susțin că WizzAir ar exercita presiuni asupra specialiștilor care asigură mentenanța ca să finalizeze cât mai repede verificările tehnice.
Pilot: ”Te costă bani dacă ții avionul la sol! E vorba de o presiune financiară. Mecanicii nu au suficient timp să investigheze în profunzime problema. Ei fac doar investigații rapide.”
Însoțitor de zbor: „Inginerii care fac mentenanța o iau prin excludere, în funcție de ceea ce spun membrii echipajului, unde au simțit și cum au simțit. Vine echipajul și are, din nou, fumes și… nu e nici de la aia, nici de la aia, înseamnă că e de la cealaltă… Reporter: Deci, e pe ghicite? Însoțitor de zbor: O iau prin excludere".
Zeci de membri ai echipajelor s-au plâns că au fost supuși la vapori toxiciDirectorul general Wizz Air Malta a acceptat un interviu cu echipa de la Inspectorul PRO.
”Reporter: Câțiva membri au reclamat că se pune presiune pe echipa de mentenanță să termine verificările cât mai repede posibil. Este adevărat?
Diarmuid O Conghaile, directorul general WIZZ Air Malta: Nu, asta nu este adevărat. Nu am lăsat niciodată niciun avion să plece înainte de a fi pregătit pentru a fi eliberat. Și, în realitate, ne confruntăm cu întârzieri pentru pasageri, tocmai pentru că mentenanța nu este gata. Așa că nu s-a întâmplat niciodată un astfel de caz".
Și totuși au fost situații în care membrii echipajelor au primit asistență medicală la aterizare. Investigațiile medicale pentru personalul din aviație se fac la Institutul Național de Medicină Aeronautică și Spațială. Pe scurt, INMAS.
Unele echipaje acuză compania Wizz Air că încearcă să minimalizeze problemele. Și că i-ar fi trimis la verificări medicale abia după 3-4 zile de la expunerea la gaze. Iar analizele, susțin oamenii, ar fi irelevante.
Însoțitor de zbor ”Au fost trimiși la o vizita medicală recurentă, obișnuită, cum îți faci vizita medicală o dată la un an. În mod normal, ar trebui trimiși imediat. Nu au trimis rapoartele cu ceea ce s-a întâmplat, ca doctorii să știe ce analize să-ți facă. Practic, doctorii au aflat de la membrii echipajului despre ce era vorba".
Într-un răspuns oficial, INMAS ne-a confirmat informația. În document, scrie că din 513 persoane trimise la vizita medicală obișnuită, 25 pretind că au fost expuse la substanțe necunoscute în interiorul aeronavelor.
De exemplu, într-o fișă medicală diagnosticul confirmă acest lucru. Pentru siguranța zborurilor, medicii au decis ca un angajat să fie scos, timp de o săptămână, din programul de zbor.
Directorul general Wizz Air Malta susține că operatorul aerian tratează cu seriozitate aceste cazuri.
Diarmuid O Conghaile, directorul general Wizz Air Malta: ”Nu comentez pe situații particulare medicale ale membrilor echipajelor. Nu ar fi potrivit pentru mine să fac astfel de comentarii. Dacă un membru al echipajului simte un miros, tratăm acest lucru foarte serios".
În industria aviației, fenomenul "FUMES" este cunoscut, dar incidentele de acest fel nu ar trebui să fie dese, așa cum pretind angajații WizzAir că s-a petrecut în această vară.
Pasagerii pun durerile de la vaporii toxici pe seama zboruluiAm luat legătura cu un cercetător din industria aviatică pentru că am vrut să înțelegem cum se produc scurgerile toxice.
”Radu Mirea, specialist în determinări fizico-chimice: Datorită vechimii motoarelor unele dintre etanșări să nu mai fie atât de performante cum au fost inițial și anumite lichide să scape și să ajungă pe părțile fierbinți ale motorului, respectiv ulei sau ulei hidraulic. Reporter: În urma arderii acestui ulei, există vreo substanță nocivă care se eliberează? Radu Mirea: Ar putea fi monoxid de carbon, care este potențial periculos dacă este inhalat".
În cazul unui membru al echipajului, doctorii i-au și depistat în sânge un nivel de monoxid de carbon mult peste valorile normale.
Practic, vaporii, ce pot fi toxici, provin de la motor. Aceste scurgeri de ulei hidraulic, odată ajunse pe suprafața încinsă a motorului, se descompun. Iar mirosul înțepător intră în aeronavă prin sistemul de ventilație, contaminează aerul din interior și afectează pe toată lumea, inclusiv pe călători.
Corespondent PRO TV Ramona Țintea: ”Și pasagerii pot fi afectați, însă ei nu reclamă astfel de incidente. Specialiștii din aviație ne-au explicat de ce. Pasagerul nu cunoaște fenomenul de fumes. Așa că atunci când simte o durere puternică de cap, are o stare de vomă sau căile respiratorii iritate, pur și simplu are impresia că este din cauza zborului.”
Despre FUMES se învață inclusiv la școala de pilotaj. În manuale, mirosul este descris în mai multe feluri. Poate fi acru sau asemănător cu cel al șosetelor murdare, poate mirosi ca un câine ud sau ca un motor vechi.
Presa internațională a relatat despre zeci de intoxicări cu fumes. În Europa, Agenția pentru Siguranța Aviației a fost avertizată să ia atitudine.
Iar în Statele Unite a fost depus un proiect de lege pentru ca pasagerii și membrii echipajelor să fie protejați, în cazul unor intoxicații.
Sursa: Pro TV
Dată publicare: 07-11-2023 19:34