Raport: Facebook ar fi avut un rol cheie în promovarea de fake-news despre coronavirus
Însă, un nou raport publicat arată că Facebook a avut un rol determinant în rostogolirea unor serii de dezinformări cu privire la sănătatea publică, care, cel mai probabil, au dus la decese ale unor pacienți infectați cu coronavirus, potrivit publicației socialmediatoday.
Așa cum arată un studiu realizat de grupul Avaaz, care luptă pentru drepturile omului, paginile de Facebook care răspândesc dezinformări cu privire la sănătatea publică au înregistrat în primele cinci luni ale anului 2020 peste 3,8 miliarde de vizualizări.
„Dezinformarea este o amenințare globală pentru sănătatea publică. Studiile au arătat că comunitățile anti-vaccinare prosperă pe Facebook, că platforma de socializare acționează ca un vector pentru cei care cred în conspirații. Acest lucru împiedică oamenii să se protejeze în timpul pandemiei de COVID-19, iar acele false sfaturi au succes pe platforma de socializare" se arată în raport.
Paginile de fake-news au avut mai multe vizualizări decât cele ale instituțiilor din sănătateEchipa Avaaz a utilizat datele de pe Facebook disponibile în mod public pentru a urmări vizualizările de pe paginile de Facebook pentru 82 de site-uri de fake-news în materie de sănătate, preluate pe platformă, în perioada 28 mai 2019-27 mai 2020.
Datele arată că interesul pentru aceste site-uri a atins cota maximă în aprilie, atunci când pandemia s-a răspândit în întreaga lume.
De atunci, interesul pentru acele site-uri s-a redus, fapt care poate fi atribuit eforturilor extinse ale Facebook de a combate dezinformarea în privința pandemiei coronavirusului
Mai îngrijorător este numărul de vizualizări ale acestor pagini, comparativ cu cele ale instituțiilor oficiale de sănătate, arată studiul.
Raportul Avaaz subliniază încă o dată îngrijorările cu privire la rolul pe care Facebook îl joacă în răspândirea dezinformării periculoase. Asta contează și mai mult, având în vedere că majoritatea americanilor se informează cel puțin parțial de pe social-media, unde lider este Facebook.
Tendința este de creștere, au mai remarcat autorii studiului, pentru că din cauza pandemiei s-au închis multe publicații care ofereau știri regionale și locale, iar multe persoane, în căutare de informație și conținut, se vor refugia către rețelele sociale.