Modifica setarile cookie
Toate categoriile

iLikeIT. Camioanele autonome. Când le vom vedea pe șosele și cum se transformă infrastructura

Your browser doesn't support HTML5 video.

Toată planeta a vuit, la finele anului trecut, despre primul transport de marfă realizat de un camion autonom. În America, bineînțeles!

Mașina a parcurs 4.500km în doar trei zile și a transportat, din coastă în coastă, peste 18 tone de unt.

La bord au stat, gata de intervenție, un șofer profesionist și un inginer. Compania care a avut curajul să facă acest experiment nu a fost, însă, Tesla, ci Plus.ai, un start-up din Silicon Valley, care a câștigat foarte mult teren, în ultimul an, pe piața vehiculelor electrice și autonome.

Camionul Plus.ai este gândit să răzbească de capul lui, pe întuneric, ploaie, viscol și nu numai, dar sub supravegherea omului. Asta înseamnă nivelul 4 de autonomie. Vine cu o tehnologie numită SLAM, care combină informațiile recepționate de la toate camerele video de pe mașină pentru a obține o vizibilitate impresionantă, de până la un kimometru și jumătate.

Însă vorbim „doar” despre nivelul 4. Nivelul 5 presupune zero intervenție umană. Acesta este Volvo Vera - nu are nici măcar cabină - și este capabil de o asemenea performanță.

Citește și
doctor de bine
iLikeIT. Site-ul cu știri verificate despre sănătate și sfaturi anti Covid-19: doctordebine.ro

Comenzile au explodat. Este combinația dintre automatizare, electromobilitate, conectivitate și faptul că Vera are un design special. Este un aspect interesat pentru potențialii clienți.

Michael Karlsson, Volvo: „Iar acum nu vorbim de clienții obișnuiți ai companiei, ci de cei din zona de transport, care sunt foarte interesați și au un volum imens de transport”.

La fel, T-pod de la Einride. Aici, se remarcă sistemul de supraveghere facilitat de 5G. Rutele sunt actualizate în timp real și urmărite dintr-un veritabil turn de control.

Și celebra firmă de livrări UPS a încheiat de curând un parteneriat cu TuSimple, o companie care produce camioane autonome. Au pariat tot pe vehicule de nivelul 4 și le-au testat pe o distanță de aproximativ 200 km, între două orașe mari din Arizona. Verdict: o investiție de 300 de milioane de dolari în această companie!

Mult mai aproape de noi: modelele de nivel 2 sau 3 autonomie    

Mult mai aproape de noi sunt însă camioanele electrice cu nivel 2 sau 3 de autonomie. Adică pot circula cam în toate condițiile, dar, pe vreme rea, e nevoie de implicarea unui șofer profesionist.

Am descoperit un astfel de vehicul la CES, în Las Vegas. Numele ne-a atras atenția.

Este vorba despre camionul electric Nikola, făcut în Statele Unite ale Americii, în Arizona. Nicio legătură, însă, cu compania Tesla, deși se numește Nikola și probabil că Elon Musk s-ar fi gândit și el la ideea asta.

Sigur, toată lumea e cu ochii pe Tesla - Elon Musk a anunțat revoluția camioanelor încă din 2017. Ar trebui ca, la anul, să le vedem pe șoselele din SUA și din Asia - deși nu există informații precise. Știm, însă, că zeci de companii arhicunoscute pe plan global au comandat, până în prezent, mii de vehicule.

Apar primele modificări legate de infrastructură    

Apar primele modificări și în ceea ce privește infrastructura, care sunt punctele de preluare a mărfii adiacente autostăzilor. Coletele sunt lăsate cu ajutorul unor camioane sau mașini obișnuite pentru a fi preluate de cele autonome și apoi transportate pe distanțe lungi. Doar pe autostrăzi!

Marea întrebare este, totuși, cum se va schimba industria odată cu această tehnologie? Potrivit estimărilor făcute de McKinsey, una dintre cele mai vechi companii de consultanță din America, 65 la sută dintre bunurile de aici sunt livrate cu camioanele. Vorbim despre țara care adună 20 de procente din veniturile la nivel global.

McKinsey estimează că dezvoltarea industriei camioanelor autonome ar reduce costurile de operare cu 45 la sută! Aproape le-ar înjumătăți! În traducere, economii de până la 125 de miliarde de dolari pentru transportatori!

Sigur, mai sunt cel puțin șapte până la zece ani până când previziunile vor putea fi comparate cu ceva concret. Mai degrabă vom asista la etape intermediare, firești. Precum dotarea camioanelor din prezent cu kituri care să le ofere un grad de autonomie. Totul, sub strict control uman.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult