Facebook recunoaşte că urmăreşte în permanenţă localizarea utilizatorilor săi
„Chiar dacă cineva nu îşi activează datele de localizare, Facebook poate totuşi să determine parţial amplasamentul lor, datorită informaţiilor pe care le furnizează prin diferitele activităţi şi conexiunile lor la diferitele noastre servicii”, a transmis Facebook într-o scrisoare trimisă către doi senatori americani pe 12 decembrie şi postată marţi pe Twitter.
Democratul Chris Coons şi republicanul Josh Hawley au adresat gigantului reţelelor sociale o scrisoare în urmă cu aproape o lună pentru a cere informaţii despre modul în care acesta colectează acest tip de date.
„Suntem preocupaţi de eventualitatea că Facebook ar putea să nu le ofere utilizatorilor săi nivelul de control (asupra datelor lor) pe care parametrii îl lasă să se înţeleagă”, au scris senatorii, înainte de a adresa întrebări directe.
„Facebook recunoaşte”, a reacţionat Josh Hawley marţi, partajând un tweet al unei jurnaliste de la The Hill, care a publicat primele trei pagini ale scrisorii.
„Chiar dacă vă dezactivaţi opţiunea 'position', ei continuă să vă urmărească amplasamentul pentru a face bani (trimiţându-vă reclame)', adaugă senatorul. 'Nu aveţi control asupra informaţiilor voastre personale. (...) De aceea Congresul trebuie să acţioneze”, mai spune el.
În SUA, doar statul California a ratificat o lege privind protecţia vieţii private şi a datelor personale ale consumatorilor. Numeroşi reprezentanţi cer o lege federală pe această temă.
În răspunsul trimis senatorilor, Facebook aminteşte că datele de localizare le permit utilizatorilor să partajeze locul unde se află sau să efectueze căutări într-un anumit perimetru. Aceste informaţii 'ne ajută să trimitem conţinuturi mai adecvate şi să îmbunătăţim mesajele publicitare', arată reţeaua.
Chiar şi atunci când utilizatorii dezactivează geolocalizarea, Facebook dispune totuşi de indicii. Însă în primul rând adresele IP (sistemul de identificare a unei conexiuni la internet) sunt cele care îi trădează pe utilizatorii preocupaţi de confidenţialitate.
În acest caz, Facebook precizează totuşi că se opreşte la nivelul de oraş sau de cod poştal, cu excepţia problemelor legate de securitate.
Grupul californian colectează date personale de tot felul despre cele 2,2 miliarde de utilizatori zilnici ai platformelor sale Instagram, Messenger, WhatsApp şi Facebook.
Modelul său economic se bazează pe exploatarea comercială a profilurilor consumatorilor prin ţintirea publicitară extrem de precisă, la scară foarte mare.