Un important furnizor pentru industria auto va închide fabrica din Luduș. Urmează concedieri colective în mai multe companii
Your browser doesn't support HTML5 video.
Iar pentru un număr mai mic de mașini fabricate nu mai este nevoie de atat de multe piese, astfel că fabricile de la noi care produceau au trecut la disponibilizări.
Cu 10 fabrici în România, Leoni, un important furnizor pentru industria auto a anunțat că va închide fabrica din Luduș, județul Mureș, unde producea cablaje.
„Piaţa producătoare de maşini este afectată din punctul de vedere al scăderii producţiei, ceea ce duce la o cerere scăzută a părţilor componente. De asemenea, producătorii auto sunt nevoiţi să facă tranziţia de la motoarele pe benzină şi motorină la cele hibride şi electrice, dar subvenţiile pentru maşinile electrice au scăzut în toate ţările europene, ceea ce nu încurajează vânzarea lor”, se arată în comunicatul publicat de Leoni.
Decizia a fost pusă pe seama scăderii producției de mașini electrice, în contextul reducerii subvențiilor pentru acestea în toate țările europene, care nu încurajează vânzarea lor. Celor aproape 300 de angajați din Luduș, compania le-a propus să se mute în Bistrița sau Arad, dar nu toți au acceptat.
Alexandru Cristian Dorbea, fost angajat: „Suntem în preaviz 30 de zile, plătit 100 la sută, după preaviz urmează concedierea colectivă.”
Și angajații altor fabrici care produc componente pentru mașinile electrice sunt în aceeași situație. În Arad ar urma să fie disponibilizați în jur de cinci sute de angajați.
Marinel Henteș, director AJOFM Arad: Un număr de șapte multinaționale au anunțat că vor urma disponibilizări. Până în acest moment 97 de persoane au fost concediate.”
Restructurări ar urma să se facă și în Timiș.
Roxana Kașai, director AJOFM Timiș: „Își reorganizează compartimentele, robotizarea activității.”
Producătorul german de componente auto și anvelope Continental, unul dintre investitorii importanți din România a anunțat recent că la nivel global va da afară peste 1.700 de angajați până în 2025.
Conducerea din România a companiei a transmis, însă că măsurile vor avea un impact minim în fabricile de la noi.
Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, vânzările de mașini noi au scăzut cu peste 5% în martie, comparativ cu anul trecut. În paralel, au crescut importurile de mașini din China.
Marian Mocan, profesor la Facultatea de Management și Producție în Transporturi Timișoara: „Părerea mea este că acesta este doar începutul.”
În România, industria auto contribuie cu 13% la PIB.