Românii care beneficiază de amânarea ratelor la bănci sunt raportați la Biroul de Credit
Cu toate acestea, potrivit unui comunicat al Biroului de Credit, scorul de credit nu va fi afectat, întrucât acesta nu influențează algoritmul de calcul.
Biroul de Credit, o asociație din care fac parte 20 de bănci, precizează că această suspendare de la plată este o informație care face parte din categoria “Date referitoare la evenimente care apar în perioada de derulare a produsului de tip credit”, care poate fi prelucrată în Sistemul Biroului de Credit în baza interesului legitim și pentru care persoanele vizate au fost informate anterior conform art. 13 și 14 din Regulamentul General privind Protecția Datelor.
De ce este nevoie înregistrarea în ”lista neagră” a Biroului de Credit
Oficialii Biroului susțin că această înregistrare este ”necesară” pentru a reflecta în mod corect situația creditului.
”Înregistrarea suspendării la plata este necesară atât pentru a reflecta în mod corect situația creditului, în perioada suspendării la plata, cât și pentru continuarea desfășurării unei activități de creditare responsabile, în condițiile protejării, facilitării accesului la creditare și prevenirii îndatorării excesive a persoanelor vizate, respectării cadrului legal referitor la evaluarea bonitatii și la reducerea riscului de credit, precum și prevenirii utilizării sistemului financiar-bancar pentru desfășurarea unor activități contrare legii.” - spun cei de la Biroul de Credit.
De altfel, aceste informații sunt publice și pe site-urile băncilor. Pe website-ul Raiffeisen se precizează faptul că ”suspendarea la plată va fi menționată în istoricul de la Biroul de Credit, dar nu va afecta negativ istoricul de credit (scorul clientului) dupa perioada de suspendare.”
De asemenea, Credit Europe are următoarea precizare:
”În cazul în care cererea de suspendare la plată va fi aprobată, acest eveniment va fi reflectat în evidențele bazelor de date de tipul birourilor de credit. De exemplu, daca ești persoană fizică, vei fi raportat în Biroul de Credit cu evenimentul „suspendare la plată”. După încetarea acestei stări, se vor relua raportările, în condițiile obisnuite, fără a fi necesare înștiințări separate către tine, în acest sens.”
Câți români au apelat la opțiunea de suspendare a ratelor
Ultimul comunicat al Asociației Române a Băncilor (din 18 mai 2020) anunță că băncile din România au soluționat deja 83% din cele 317.000 de solicitări de suspendare primite de la clienți persoane fizice și juridice pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit.
”Astfel, au fost soluționate aproximativ 265.000 de solicitări, din care jumătate în baza Ordonanței de Urgență 37/2020. Restul solicitărilor se află în curs de procesare. Solicitările clienților au avut la bază atât cadrul legal creat de prevederile OUG 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituțiile de credit debitorilor care au fost afectați direct sau indirect de efectele pandemiei, cât și măsurile de sprijin adoptate proactiv de bănci începând cu luna martie.” - afirmă cei de la ARB.
Solicitările de amânare a ratelor bancare se pot depune până în 15 iunie
Guvernul a decis să prelungească perioada de solicitare a suspendării rambursării ratelor până la 15 iunie 2020.
Astfel, clienţii ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemie pot depune cereri pentru suspendarea obligaţiilor de plată lunare din contractele de credit până la data de 15 iunie 2020.
În baza OUG 37/2020, banca analizează solicitarea formulată de client şi în termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitării comunică acestuia decizia.
În cazul aprobării solicitării debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către client a solicitării de suspendare către bancă.