Ministrul Cercetării: ”Investim 524 de milioane de euro pentru dezvoltarea serviciilor publice electronice”
Potrivit unui comunicat de presă al Guvernului, ”digitalizarea României este un proiect de țară”, care trebuie asumat de echipa guvernamentală.
"Până la data de 30 octombrie, ministerele trebuie să prezinte proiectele care vor intra în finanțarea dedicată dezvoltării serviciilor publice digitale. Îmi doresc un plan coerent, concret, pe care să ni-l asumăm transparent și pe care să îl implementăm fără întârzieri. România nu poate progresa fără digitalizare", a declarat premierul Marcel Ciolacu, conform sursei citate.
De asemenea, șeful Executivului a solicitat prezența miniștrilor la viitoarea ședință a comitetului interministerial.
”Investim 524 de milioane de euro pentru dezvoltarea serviciilor publice electronice. Fonduri există, esențială în acest moment este capacitatea noastră de a le folosi eficient pentru îmbunătățirea relației dintre cetățean și stat.”, a declarat ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan.
În pregătirea portofoliului de proiecte ale instituțiilor publice centrale pentru apelurile dedicate e-guvernării, reprezentanții instituțiilor membre CERB au discutat cu ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, în coordonarea Secretarului General al Guvernului, Mihai-Alexandru Ghigiu, despre statusul proiectelor de debirocratizare și situația proiectelor finanțate prin Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PoCIDIF) și Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În contextul întâlnirii, reprezentanții echipei guvernamentale au stabilit drept priorități pentru următoarea perioadă trecerea la tehnologiile de tip cloud, implementarea porții de acces unice pentru serviciile publice electronice prin utilizarea ROeID și asigurarea interoperabilității bazelor de date într-un mod transparent și sigur.
30 de instituţii vor putea muta interacţiunea de la ghişeu în mediul onlineUn număr de 30 de instituţii publice ale statului român vor putea să mute "interacţiunea directă de la ghişeu" în format online, a declarat miercuri ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării Bogdan Ivan, la Guvern.
"Astăzi a fost stabilită o dată limită până la care ministerele şi agenţiile guvernamentale vor veni cu acele programe foarte clare care vor putea să fie aduse înspre zona de E-Guvernare şi servicii digitale către cetăţeni. Mai pragmatic, vorbim despre 30 de instituţii publice ale statului român care vor putea să mute ceea ce înseamnă interacţiunea directă de la ghişeu în format online. Adică modul în care astăzi oamenii merg şi stau la ghişeu şi aşteaptă să depună documente sau să primească documente va putea să fie făcut în mod online. Premierul Marcel Ciolacu a trasat foarte clar termen de 30 octombrie până la care vor putea să fi setate de către fiecare minister proiectele clare care vor intra în această finanţare", a afirmat ministrul, potrivit Agerpres.
Potrivit acestuia, este vorba despre o finanţare de 524 de milioane de euro, bani care vor putea fi folosiţi pentru servicii de E-guvernare.
"Ce este foarte important că avem deja pe masă aceşti bani - 524 de milioane de euro - care vor putea fi folosiţi exclusiv pentru această componentă, care, pe lângă zona foarte importantă de servicii de E-guvernare, va putea să aibă şi tot ceea ce înseamnă componenta de securitate cibernetică şi în acelaşi timp vom avea şi o platformă de open data care va compila, va centraliza datele venite din partea statului român pentru a fundamenta tot ceea ce înseamnă decizii de politică publică. (...) Modul în care se vor stabili aceste 30 de instituţii - sunt două criterii foarte importante: pe de o parte rapiditatea cu care aceste instituţii vor putea să ofere servicii publice de E-guvernare şi în acelaşi timp numărul de utilizatori. Modul în care ei vor putea să furnizeze aceste serviciu va fi în acelaşi timp finanţat proporţional cu numărul de utilizatori care vor beneficia de pe urma acestor servicii publice de E-guvernare", a susţinut Bogdan Ivan.
El a spus că Ministerul Afacerilor Interne va avea prioritate în ceea ce priveşte digitalizarea, cu tot ceea ce înseamnă documente de naştere, căsătorie, divorţ, buletin, paşaport, dar şi Ministerul Muncii şi ANAF şi Ministerul Finanţelor.
"O prioritate importantă este legată de Ministerul Afacerilor Interne - tot ceea ce înseamnă evenimente de viaţă legate de documente de naştere, căsătorie, divorţ, documente legate de certificatul de înmatriculare a unei maşini, permis, buletin, paşaport, zona de relaţie cu Ministerul Muncii, acolo unde vorbim despre evaluarea directă la zi a tot ceea ce înseamnă contribuţii din partea fiecărui om pentru sistemul naţional de pensii şi tot ceea ce înseamnă formulare care astăzi se depun doar în format fizic vor putea să fie depuse online. O zonă foarte importantă o reprezintă ANAF, Ministerul Finanţelor, integrarea cu Spaţiul Privat Virtual, interacţiunea directă a companiilor şi a persoanelor fizice cu Ministerul Finanţelor şi ANAF", a arătat ministrul.
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a spus că din această lună România este parte a "nodului" eIDAS, ceea ce înseamnă că milioanele de români din afara ţării vor putea să beneficieze de accesul la aceste servicii de E-guvernare la fel ca orice cetăţean român aflat pe teritoriul României.
"Pot să vă spun că prin identitatea electronică digitală ROeID, care este un proiect extrem de important al nostru, parte din cele 34 de evenimente de viaţă vor putea să fie mutate până la finalul anului în format digital ca şi interacţiune. Ţinta este până în anul 2024 la final să puteam să mutăm cea mai mare parte din cele 30 de ghişee ale instituţiilor în format de interacţiune digitală a cetăţenilor cu ele", a mai susţinut ministrul Bogdan Ivan.