Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Lovitură pentru China. UE va impune tarife suplimentare pentru mașinile electrice chinezești, pentru a reduce concurența

Vehiculele electrice cu baterii (BEV) fabricate în China vor fi în curând supuse unor tarife de import, atunci când vor fi introduse pe piața fără frontiere a UE, unde cererea pentru aceste produse ecologice a crescut vertiginos.  

Comisia Europeană a anunțat miercuri prima decizie provizorie în cadrul anchetei sale antisubvenție pentru BEV-urile asamblate în China, împărțite pe mărci:

- BYD: 17,4%. - Geely: 20%. - SAIC: 38,1%.

Alți producători de BEV din China care au cooperat la anchetă, dar nu au fost incluși în eșantionul individual: 21%.

Alți producători de BEV din China care nu au cooperat: 38.1%.

Nivelul va veni în plus față de tariful de import existent de 10% și sfidează așteptările industriei de 20%, sugerând că rezultatele Comisiei sunt destul de dure.

Potrivit Euronews, măsurile vor fi introduse la începutul lunii iulie, dacă China nu oferă soluții convingătoare și eficiente pentru a remedia practicile sale comerciale neloiale. Beijingul a refuzat mult timp să se angajeze cu aliații occidentali pentru a aborda fricțiunile și adesea neagă el însuși sursa problemei.

Citește și
UE și China
China avertizează că va viza avioanele și fermierii UE în timp ce se pregătește un război comercial

În practică, decizia înseamnă că atât mărcile chinezești, cât și cele occidentale care operează fabrici în țara asiatică vor fi afectate de această majorare, deși nu în mod egal.

Principala companie analizată a fost BYD, cu sediul la Shenzhen, care își propune să cucerească 5% din piața BEV a blocului. Între timp, Tesla, unul dintre principalii actori din domeniu, a depus o "cerere motivată" și ar putea primi rata sa personalizată în cursul acestui an.

"Aceasta se bazează pe dovezi clare ale investigației noastre extinse și cu respectarea deplină a normelor OMC [Organizația Mondială a Comerțului]. Ne vom angaja acum cu autoritățile chineze și cu toate părțile în vederea finalizării acestei anchete", a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Comisiei responsabil cu comerțul.

"Obiectivul nostru este de a restabili condițiile de concurență echitabile și de a ne asigura că piața europeană rămâne deschisă producătorilor de vehicule electrice din China, cu condiția ca aceștia să respecte normele comerciale convenite la nivel mondial", a adăugat el.

Bruxelles-ul este foarte îngrijorat de faptul că, din cauza injecțiilor generoase de subvenții de la Beijing, firmele europene nu vor putea concura cu producătorii chinezi și vor fi în cele din urmă scoase din acest sector din ce în ce mai profitabil, așa cum s-a întâmplat cu panourile solare.

Vânzările de BEV-uri fabricate în China au crescut rapid: de la 57.000 de unități noi vândute în 2020 la peste 437.000 în 2023, potrivit Eurostat, inclusiv modele de la firme occidentale precum BMW, Renault și Tesla. În aceeași perioadă, valoarea acestor tranzacții a crescut de la 631 milioane de euro la 9,66 miliarde de euro.

Un studiu realizat de Transport and Environment (T&E) indică faptul că cota de piață a mărcilor chinezești pe piața BEV din UE a explodat de la 0,4% în 2019 la 7,9% în 2023 și ar putea trece de 20% până în 2027, dacă tendința va continua nestingherită.

Comisia a stabilit deja existența în China a unor ajutoare de stat pe mai multe planuri, care iau, printre altele, forma unor subvenții, împrumuturi ieftine, credite garantate de stat, reduceri de taxe, scutiri de TVA și prețuri reduse la bunuri și servicii.

Scopul investigației, lansată oficial în octombrie după discursul Ursulei von der Leyen privind starea Uniunii, este de a stabili dacă acest ajutor ar putea, cândva în viitor, să provoace un "prejudiciu" industriei UE. Cu alte cuvinte, pierderi nesustenabile de volume de vânzări, marje de profit și cote de piață.

Decizia provizorie anunțată miercuri indică faptul că membrii Comisiei consideră că amenințarea este reală și că sunt necesare măsuri radicale, pentru a evita ce este mai rău.

Este aproape sigur că această măsură va declanșa furia Beijingului. Această țară a declarat că nu va sta cu mâinile în sân și va privi cum sunt introduse taxele, arătând cu degetul spre sectoarele agriculturii și aviației din UE ca ținte ale unui schimb de replici.

Tarifele suplimentare sunt concepute pentru a face ca BEV-urile fabricate în China să fie mai scumpe în blocul comunitar UE și pentru a aduce prețurile finale ale acestora mai aproape de cele ale rivalilor lor europeni, cu scopul final de a asigura o concurență loială.

Cât de mult se va reduce decalajul rămâne de văzut.

Firmele chinezești își vând BEV-urile în Europa la un preț mult mai mare decât în țara lor de origine, un fenomen descris de Rhodium Group drept "prima UE". Acest lucru le lasă un spațiu amplu pentru a acomoda tarifele, care ar putea fi absorbite la nivel intern fără a duce neapărat la creșterea prețurilor de consum.

Pe lângă ajutorul de stat, producătorii chinezi beneficiază, de asemenea, de costuri reduse ale forței de muncă și ale energiei, de un acces facil la materiile prime și de un ecosistem robust pentru a produce baterii. În plus, economia chineză traversează o perioadă de încetinire, alimentată de cererea internă slabă, ceea ce a făcut ca întreprinderile să se bazeze și mai mult pe exporturile în străinătate.

"Taxe de 40-50% - probabil chiar mai mari pentru producătorii integrați pe verticală, cum ar fi BYD - ar fi probabil necesare pentru a face piața europeană neatractivă pentru exportatorii chinezi de vehicule electrice", a declarat Rhodium Group într-un raport din aprilie.

Cu toate acestea, impunerea unui astfel de tarif atât de ridicat ar fi riscantă pentru Bruxelles, deoarece statele membre rămân divizate în ceea ce privește măsura în care blocul comunitar ar trebui să atace practicile neloiale ale Beijingului.

În noiembrie, măsurile provizorii vor fi supuse la vot în rândul statelor membre pentru a le face permanente. Aici, va fi nevoie de o majoritate calificată pentru a anula taxele, un prag care este rar, dar cu siguranță nu imposibil de atins.

Toți ochii vor fi ațintiți asupra Germaniei, un exportator de automobile lider mondial care, de-a lungul deceniilor, și-a extins prezența în China și și-a sporit dependența de această piață.

Asociația germană a industriei auto (VDA), susținută de companii precum BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen, și-a exprimat deja în mod clar opoziția față de tarifele suplimentare, susținând că acestea nu vor fi "adecvate pentru consolidarea competitivității industriei auto europene" și ar putea declanșa un "conflict comercial major".

Presiunea exercitată de industrie, împreună cu diviziunile din interiorul coaliției tripartite a cancelarului Olaf Scholz, indică faptul că Berlinul va vota împotriva tarifelor în noiembrie.

Ungaria, care a atras investiții din partea BYD, este, de asemenea, considerată un adversar garantat. Alte țări cu vederi liberale, precum Suedia și Irlanda, și-au exprimat rezervele, dar fără a se pronunța în mod explicit împotriva taxelor.

De cealaltă parte a dezbaterii, Franța, ale cărei companii producătoare de automobile sunt mai puțin expuse la piața chineză, este considerată în general principalul susținător al sondei. Italia și-a exprimat recent sprijinul pentru această inițiativă și a cerut ca UE să urmeze exemplul Americii, unde președintele Joe Biden a anunțat tarife de 100% pentru BEV-urile fabricate în China.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult