Modifica setarile cookie
Toate categoriile

La ce preț este cumpărat laptele de la fermier și cât ajunge să coste în magazine. Daea face apel la „solidaritate economică”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Valurile de scumpiri din ultima perioadă au generat și speculă. Așa se face că, într-un timp relativ scurt, unele produse alimentare au ajuns să coste dublu, deși adunate, costurile de producție și cele cu utițitățile nu ajung să fie atât de mari.

Ministrul Agriculturii a făcut apel la "solidaritate economică" și le-a cerut magazinelor să fie "un pic mai potolite" atunci când stabilesc prețul de la raft.

Să luăm de exemplu laptele. Un calcul făcut de Ministerul Agriculturii arată că, în acest moment, litrul pleacă de la poarta fermierului cu 2 lei și 60 de bani. Ajunge la fabricile de procesare, care îl pregătesc și ambalează pentru magazine. Pleacă de aici cu 4 lei și la final, la raft ajunge să coste 9, 10 lei.

Reporter: De câte ori crește prețul de la dumneavoastră fermier până îl vedem noi la raft?

Mircea Dumitru, președintele Asociației Crescătorilor de Bălțată Românească: Probabil de trei ori, minim.

Citește și
lemne
Cozi de zeci de persoane în fața unei primării. „Oamenii au rupt chiar și lista de așteptare... așa ceva în 2022”

Reporter: Și pe acest lanț, cine are cel mai mare profit?

Mircea Dumitru: Procesatorul, în mai mică parte, și cel mai mult ia vânzătorul. Acolo este cea mai mare problemă.

De aceeași părere este și ministrul Petre Daea, care îi îndeamnă pe comercianți să fie mai cumpătați dacă vor să mai aibă ce pune în galantare.

Petre Daea, ministrul Agriculturii: „Aș face un apel la solidaritate economică. Și această solidaritate economică să se vadă în reglajul acesta al prețului sau mai bine zis în negocierile de preț. Ar trebui să fie un pic mai potoliți din acest punct de vedere. Noi n-avem voie să intrăm în reglarea prețului că nu putem. Este o economie de piață. Câștigă mai mult cei care nu se gândesc că mâine s-ar putea să nu mai câștige.”

Constantin Dumitriu are o firmă care distribuie diverse produse alimentare către magazinele din țară. Cele mai multe sunt produse de fabrica proprie, așa că pleacă direct din depozit către supermarketuri, fără să mai treacă prin mâna altor intermediari. Chiar și așa, spune el, până să ajungă pe raft, prețul final se dublează sau chiar triplează.

Constantin Dumitriu, productor și distribuitor de alimente: „Un produs pe care noi îl avem în portofoliu pleacă de la 2,11 RON fără TVA către supermarket și îl găsim pe raft la 4-4,10 RON, fără TVA. Adică un adaos de 100%. Vorbim de niște cipsuri. Sunt produse care au, fără exagerare, și peste 200% adaos comercial.”

Prețul ajunge să crească și mai mult atunci când lanțul de la producător la consumator e mai lung. Adică atunci când intră în joc și fabricile de procesare ori alți intermediari. Și asta pentru că fiecare are grijă să rămână cu un profit cât mai mare atunci.

De cealaltă parte, reprezentanții marilor retaileri spun că majorările de preț din ultima vreme sunt justificate, iar creșterea tarifelor la carburanți și utilități nu are cum să nu se regăsească în prețul final.

George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale: „Nu știu dacă vorbim de o dublare. Fiecare rețea comercială are propria politică comercială și are propriile strategii. Suntem într-o perioadă de maximă instabilitate și acest lucru provoacă pe foarte mulți dintre actorii de pe lanț să-și ia marje superioare, marje de risc.”

Chiar și așa, economiștii spun că nu ar trebui să se ajungă la dublarea prețului alimentelor.

Bogdan Belciu, consultant financiar: „E adevărat că prețul de energie s-a mai mult decât dublat într-o perioadă relativ scurtă de timp, însă, din nou, în funcție de specificul produsului, ponderea în costul final al costului energiei poate să fie mai mare sau mai mică. Dar în niciun caz nu cred că există vreo categorie de produse pentru care să fie justificată o dublare a prețului. Nu de la o lună la alta, ci chiar și pe un interval mai mare de timp.”

Pe de altă parte, sunt de părere specialiștii, creșterea prețurilor este întreținută și de consum. Atâta timp cât aceste produse supraevaluate au cumpărători, sunt șanse mici ca prețurile să mai scadă.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult