Modifica setarile cookie
Toate categoriile

În pandemie, românii au ales hrană mai sănătoasă, dar au băut mai mult alcool acasă

Your browser doesn't support HTML5 video.

În mod neașteptat, pandemia nu ne-a schimbat dramatic preferințele pentru anumite alimente. 

 

Românii și-au menținut, deși cu eforturi, tendința de a alege hrană mai sănătoasă, însă au căutat variante mai ieftine, iar producătorii de lactate și preparate din carne au răspuns cu linii noi de produse medii.

Restricțiile din restaurante au scăzut consumul de ouă și unt, însă, șederea acasă a stimulat, se pare, consumul de alcool, în special bere și vin.

Românii au strâns mai mult mâna pe portofel, au ocolit precauți raioanele cu alimente organice ori din categoria cea mai înaltă de preț și s-au concentrat pe fructe și legume autohtone. O combinație bună de nutrienți și preț mic.

S-a menținut așadar tendința vizibilă din anii precedenți. Acum 30 de ani, românii mâncau cu 50% mai puțină varză.

Citește și
Brexit: Românii care merg în Marea Britanie pentru muncă, studii sau afaceri au nevoie de viză din ianuarie
Efectul Brexit: Românii care merg în Marea Britanie pentru muncă, studii sau afaceri au nevoie de viză din ianuarie

Cât despre carne, au fost două perioade de stoc, ce au corespuns cu cele două valuri pandemice. Plus că s-a și gătit mai mult și mai ieftin acasă. A reieșit, spun retailerii, un consum superior anului precedent. Amatorii de mezeluri rafinate au virat și ei ușor de la șuncă presată spre salam cu șuncă.

Alexandru Anghel, manager fabrică: ”Am produs mai multe sortimente accesibile ca preț. Restrângem puțin gama premium, dar nu am renunțat la ea. Cererile s-au schimbat oarecum.”

La fel și la lactate.

Ovidiu Spînu, manager fabrică: ”Am încercat să răspundem cerinţelor de volum şi preţ mic. Am lansat pe piaţă un amestec de brânză de capră cu brânză de vacă, la un preţ semnificativ mai mic decât al produsului pur de capră sau curat de capră.”

Închiderea restaurantelor a scăzut consumul de ouă. N-a mai fost nevoie de sute de paleți cu cofraje, pentru mic dejun ori preparate de patiserie, așa că volumele oricum în scădere s-au redus și mai mult. Din fericire, s-a întâmplat la fel și cu margarina. După o scădere de o jumătate de kilogram pe an, e de așteptat că românii să accepte grăsimile înalt procesate mai mult în plăcinte, și mai puțin pe o felie de pâine.

Culmea este că untul a devenit și el mai puțin prezent în meniu. Acum 30 de ani, cantitatea pe un an era dublă. Producătorii nu i-au putut scădea prețul în pandemie, fără să afecteze calitatea.

George Bădescu, dir. executiv Asociația Marilor Retaileri: ”Cifrele care se anticipau în ceea ce priveşte consumul de unt nu au fost realizate. Sectorul HORECA nu a mai funcţionat, un sector care era practic un debuşeu important pentru acest produs. Tendinţa s-a păstrat în ceea ce privește anumite sortimente din categoria alcool. ”

Tendința era, oricum, de a turna mai cu spor în pahare.

Consumul de vin ajunsese la aproape 24 de litri de la 21. Iar cantitatea de bere pe locuitor era mai mult decât dublă, față de 1990.

Odată cu reducerea consumului de socializare, românii au luat sub braț sticla de la raft și au trecut la consumul recreațional, în casele lor. Nici măcar pandemia n-a reușit să afecteze alte două plăceri vinovate ale poporului nostru.

În continuare mâncăm, în medie, câte 25 de kilograme de zahăr și dulciuri pe an și 2,3 kilograme de untură de porc.

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult